Icon
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023 Markkinaluvut

Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023

14.12.2017 | Dingle Oy

Toimiala toisensa jälkeen uudistuu digitaalisen vallankumouksen myötä. Silti yllättävätkin kokonaisuudet tuntuvat takertuvan vanhaan. Yksi tällainen funktio on markkinointi, jonka kulttuuri junnaa paikallaan.

Pinnallinen näennäismuutos ei riitä: aito transformaatio vanhasta ajasta uuteen edellyttää muutosta kulttuurin tasolla. Organisaatioevoluutioteoreetikko Frederic Laloux’n mukaan etenkin itseohjautuvampien kulttuurien ytimessä on yhdessä määritellyt arvot sekä innostava, sitouttava merkitys, joka antaa syyn organisaation tai ekosysteemin olemassaololle.

Ajatuksessa on perää. Arvolähtöistä markkinointia on mahdotonta tehdä, jos kaikki sen parissa työskentelevät yksilöt eivät koe ja elä yhteistä merkitystä jaetulla intohimolla. Se sekä tuntuu että näyttää ontolta.

Haastetta markkinoinnin kulttuurin muutokseen tuo se, että ekosysteemin muodostavat yrityksen omien markkinoinnin ammattilaisten lisäksi yhteistyöorganisaatiot. Arvojen sekä merkityksen kokemuksen on levittävä myös oman henkilöstön ulkopuolelle.

Muutos ei kuitenkaan ole mahdoton. Tulevaisuus voisi näyttää esimerkiksi tältä.

Varoitus! Seuraavan tekstin lukeminen saattaa aloittaa pitkän, intensiivisen matkan, jonka varrella sinua odottavat lukuisat muutokset, onnistumiset ja tuskan hetket – sekä huikea määrä älyllistä haastetta.

Toukokuussa 2023…

”Päätimme viisi vuotta sitten ryhtyä määrätietoisesti johtamaan kulttuuriamme. Nyt voin ylpeänä todeta, että olemme tulleet pitkälle.

Aloitetaan siitä, millaisista osista markkinoinnin ekosysteemimme rakentuu. Itse toimin markkinoinnista ja myynnistä vastaavana johtajana, ja organisaatiomme muodostuu viidestä itseohjautuvasta tiimistä. Ekosysteemiimme kuuluu myös neljä hyvin läheistä ja pitkäaikaista yhteistyökumppania.

Ylivoimaisesti merkittävin edistysaskel on otettu itseohjautuvuuden lisääntymisessä. Perinteinen keskijohto loistaa poissaolollaan: mikromanageeraukselle ja kontrollille ei ole enää tarvetta. Jokainen kumppaniyrityksissämme ja omissa tiimeissämme työskentelevä ihminen on aidosti sitoutunut arvoihimme ja uuden kulttuurimme periaatteisiin. Teemme töitä yhteisen merkityksen kokemuksen voimaannuttamina.

Arvot ovat tulleet osaksi arkeamme kulttuurin periaatteina. Englanniksi olemme käyttäneet termejä guiding principles sekä ground rules, vaikken erityisesti sanasta ”säännöt” pidäkään. Jokainen arvomme on sanoitettu ohjaamaan käyttäytymistämme kohti yhteisiä tavoitteita.

Uskallamme joka viikko kokeilla uusia keinoja saavuttaa tavoitteemme. Kun epäonnistumme, juhlimme kaikkea sitä, mitä saimme virheestä oppia. Kun onnistumme, juhlimme viisauttamme ja rohkeuttamme. Jokainen viikko kaikissa tiimeissä alkaa Rohkean Kokeilun Lupauksella ja päättyy RKL-juhlintaan uusien oppien ja rohkeuden kunniaksi.

Aiemmin meitä mitattiin nyt alkukantaisilta tuntuvilla mittareilla, joiden yhteys liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen oli epäselvä. Nykyään mittaaminen tukee suoraan sitä mitä pitääkin. Seuraamme aktiivisesti myös kulttuurimme periaatteiden toteutumista.

Samassa rytäkässä turhat siilot ovat poistuneet. Ennen kaikkea markkinointi ja myynti ovat nykyään yhtä. Emme enää edes puhu kahdesta eri funktiosta, vaan asiakkuustoiminnoista.

Todellakin. Viisi vuotta sitten asetimme itsellemme varsin kunnianhimoiset kulttuuristrategiset tavoitteet. Halusimme muuntautua asiakasarvoon keskittyväksi, kehityksen kärjessä kulkevaksi ja yhteisiä tavoitteita kohti intohimoisesti pyrkiväksi kokeilun kulttuuriksi, jossa olemassaolollamme olisi yhteinen merkitys.

Urani ylivoimaisesti suurin saavutus on se, että todellakin olemme kaikkea tuota – ja vielä paljon enemmän.”

Mitä jos allekirjoituksena olisi sinun nimesi?

Kirjoittaja Tomi Hilvo on Dinglen toimitusjohtaja. Hän on B2B-myynnin, markkinoinnin, digiliiketoiminnan sekä kulttuurijohtamisen huippuammattilainen.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!