
Maailma ei ole valmis - Mobiilityöryhmä kokoontuu taas
IAB järjesti ensimmäisen mobiilityöryhmän organisoiman julkkarin 12.3.2013. Allekirjoittaneen syntymäpäivänä Sanomataloon kokoontui aamutuimaan satapäinen joukkio kuulemaan työryhmän aikaansaannoksista ja yhteistyöyritysten caseista.
Maailma ei ole valmis, jos sitä katsotaan mobiilimainostajan silmin. Ehkä juuri tämä tai sitten ilmainen aamupala sai paikalle yli 100 henkilöä lyhyellä varoitusajalla. Asia kiinnostaa ja sen ympärillä tapahtuu paljon. Mitä tästä sitten jäi käteen? Esitän seuraavaksi puolueellisen mielipiteeni julkkarin teemoista (olen mukana työryhmässä ja edustamani yritys oli tapahtumassa yhteistyökumppanina).
Itse tapahtumaa oli työryhmässä valmisteltu itse asiassa kohtuullisen lyhyen aikaa (--> tehokasta), ottaen huomioon asioiden etenemisvauhti noin keskimäärin työryhmätoiminnassa. Esitettäviä infopaketteja oli tosin valmisteltu jo jopa vuoden verran. Lähtökohtahan tässä työryhmätoiminnassa on edistää mobiilimainonnan asemaa alana ja tätä kautta siihen osallistuvat firmat saavat ”investoidun aikansa” takaisin, kun ala kasvaa. Siinä sivussa toki myös kaikki työryhmään osallistumattomat saavat itselleen mukavasti hyötyjä. Tämä marttyyrina oleminen kuitenkin kiinnosti 12.3. muitakin ihmisiä siinä määrin, että tilaisuuden jälkeen työryhmään saatiin lisää uusia marttyyreita.
No mitä siellä tapahtui? Työryhmä esitteli työnsä tulokset, eli Mobiili FAQ:n, Mobiilimainonnan ohjeistuksen ja Mobiilisanaston. Tämä oli se työ, jota varten tilaisuus kutsuttiin kasaan ja toivottavasti siitä on monelle taholle oikeasti hyötyä. Palautekyselyn mukaan toki nämä eivät olleet kiinnostavimpia asioita, vaan eri medioiden ja toimistojen caset ajoivat edelle. Hyvin ymmärrettäväähän tämä on, että konkreettiset caset ovat mielenkiintoisempia, kuin ”tylsä” oppimateriaali. Joka tapauksessa 91 % tilaisuuteen osallistujista kertoi sen olevan vähintään ”hyvä” kokonaisuudessaan. Yleisarvosana tilaisuudelle (1-4) oli 3,56. Job well done!
Monilla ihmisillä varmaan jäi tilaisuudesta käteen eri asioita, mutta minua jaksaa aina hämmästyttää se, että miten ihmiset kokevat eri tilastot ja miten ne osataan tulkita hienosti omaksi eduksi. Elisan puhujana esiintynyt Jussi Lehmuskallio kertoi paljonko ihmisillä on mitäkin luureja käytössä. Tähän tilastoon on suhtauduttava kuin papin aameneen, sillä nämä ovat aitoja käyttöön perustuvia lukuja. Meidän muiden on tyydyttävä tarkastelemaan omia tai tutkimuslaitosten kokoamia lukuja, jotka ovat aina omalla lailla kieroutuneita. Ne ovat joko suppean vinoutuneen sivuston otanta, tai sitten kyselytutkimuksen tulosta, jossa uskokaa tai älkää vastaaja saa itse määrittää, että onko kädessä älypuhelin, vai jokin muu. Otetaanpas esimerkki: Median XX sivuilla liikenne tulee 80 %:sti ”älypuhelimista”. Johtopäätös on tällöin, että joko Suomessa on 80 % älypuhelimia, tai sitten feature-luurien käyttäjät eivät ole kiinnostuneet sisällöstämme/eivät käytä puhelimensa nettiominaisuuksia. Jussin luvuista taas sai huomata, että yli puolella suomalaisista on nettiyhteys käytössä puhelimessaan, mutta iPhonen ja Androidin yhteenlaskettu osuus kokonaisuudesta on vain 15 %. Olen kuullut monesta suusta, että ”iPhonen ja Androidin osuus sivuillamme on 80 %, emme siis tarvitse muuta”. Ovatkohan nämä ihmiset koskaan ajatelleet, että tilanne on tämä, koska sivusto/appi ei muilla laitteilla toimi? Kiitos Jussi näistä faktoista!
Toinen mieleen painuvampi esitys oli Sanomien Jan Ketosen katsaus siihen, miten ihmiset käyttävät älypuhelimiaan. Punainen lanka oli aikaan ja paikkaan sidottu käyttö ja kuinka kontenttia kannattaa hieman harkita sen mukaan, millaista käyttöä sisällölle on havaittavissa. Kansa rakasti Jania ja antoi hänelle parhaan esityksen palkinnon mielipidekyselyssämme.
Tämän jälkeen eri yhteistyökumppanit saivat esitellä tuotoksiaan ja paukutella henkseleitään (allekirjoittanut mukaan lukien). Lopussa vielä raapaistiin pintaa aika uniikista casesta:Mobiilityöryhmä on mediatoimisto Virran johdolla työstänyt omaa casea. Asiakkaana tulee olemaan Olvi ja sen uusi tuote Tasku Teho. Jauheen lanseeraus tullaan tekemään täysin mobiilisti eri kanavia hyödyntäen työryhmämme sisältä ja osaksi sen ulkopuoleltakin. Tarkoituksena on toki saada Olville makoisat luvut ja Teho-jauheelle onnistunut lanseeraus, mutta omana lehmänä ojassa ammuu toki näyttämisen halu siitä, että todellinen taskuteho on mobiilimainonnassa. Marttyyrijoukkomme on taas uhrautumassa teidän kaikkien puolesta!
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää