Icon
Laatu edellä ongelmien kimppuun Markkinaluvut

Laatu edellä ongelmien kimppuun

19.11.2015 | Lotta Heikkeri

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan vieraili keskiviikkona Helsingissä kertomassa digitaalisen mainonnan kuulumisia. Why join the navy when you can be a pirate -ravintolaan oli kokoontunut runsaasti maamme digimainonnan vaikuttajia vaihtamaan ajatuksia.

Alati kansainvälistyvää digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa kohtaavat monet haasteet, joita tärkeimpiä ovat tietosuoja sekä mainonnan elinvoimaisuutta uhkaavat ilmiöt, kuten mainonnanesto-ohjelmat ja bottiliikenne.

Mainonnan laatu nostettiin tärkeäksi tekijäksi ongelmia ratkoessa. Alan on otettava vastuu mainonnan laadukkuudesta ja keskityttävä tarjoamaan entistä parempaa käyttäjäkokemusta. Feehan painotti, että asioita ei ratkota yksittäisen tahon toimesta, vaan keskusteluun tarvitaan mukaan kaikki IAB-maat sekä alan eri toimijoiden yhteenliittymät.


Digi on kuuma aihe Brysselissä

IAB Europe tekee aktiivista edunvalvonta- ja lobbaustyötä EU-tasolla, jossa digitaalisuus nousee esiin monissa hankkeissa. Lainsäädännön uudistukset ja Digital Single Market -projekti ovat esimerkkejä siitä, kuinka tärkeänä digitaalisuutta pidetään Brysselissä.

Viime aikoina IAB Europe on keskittynyt eritoten tietosuoja-asetusuudistukseen vaikuttamiseen. Uudistuksessa eletään tällä hetkellä kriittisiä aikoja, ja moni alan yrityksiin vaikuttava asia on vielä auki. Feehan esitti huolensa siitä, että uudessa asetuksessa voitaisiin pahimmillaan asettaa samanlaisia vaatimuksia niin arkaluontoisen henkilökohtaisen tiedon kuin esimerkiksi verkkoselaimen suhteen.

”Pahimmassa tapauksessa uudistuksessa ei ole tämän osalta minkäänlaista spektriä, vaan kaikki data nähdään samanarvoisena.”


Mainonta luo työpaikkoja

IAB Europe julkaisee pian tutkimuksen digitaalisen mainonnan vaikutuksesta Euroopan talouteen ja työllisyyteen. The White Paper on Digital Advertising in the European Economy -raportissa arvioidaan, että digitaalinen mainonta on luonut yli miljoona työpaikkaa. Työpaikkojen ja talouskasvun lisäksi sillä on rooli ajatusten ja tiedon levittämisessä muualle yhteiskuntaan.

”Digitaalinen mainonta on hautomo, jonka tuottamia erilaisia ajatuksia ja taitoja voidaan käyttää muuallakin”, Feehan kertoi.


Digital Advertising in the European Economy -webinaari järjestetään perjantaina 20.11. klo 12 Suomen aikaa. Rekisteröityä voi täältä.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!