Icon
Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan Markkinaluvut

Kasvusta jäätävä riittävästi kotimaahan

07.01.2019

Petri Kokkonen on IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja vuonna 2019.

IAB Finlandin tuore hallitus aloittaa kautensa koko alaa koskevan uhkakuvan kohtaamisella. Digimainosmarkkina kasvaa vauhdikkaasti, mutta miltei kaikki kasvu valuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Alan toimijoiden pitää tehdä enemmän avointa yhteistyötä paikallisen markkinan kasvun turvaamiseksi.

"Paikallisten toimijoiden tulee tehdä yhä tiiviimpää yhteistyötä, jotta riittävän iso osa kasvusta jäisi Suomeen. Tälle yhteistyölle IAB tarjoaa hyvän alustan, yhdistäen sekä mainonnan ostajat, myyjät että markkinoinnin tekijät", hallituksen puheenjohtaja, Relevant Digital Oy:n Petri Kokkonen perustelee. "IAB:n toimisto ja ennen kaikkea lukuisat vapaaehtoiset työryhmissä työskentelevät asiantuntijat ovat tehneet upeaa työtä toimialan kehittämisen eteen, mutta lisää vauhtia tarvitaan. Mainostajat investoivat niihin kanaviin, jotka tuovat parhaat tulokset. Meidän tehtävämme on varmistaa, että parhaita tuloksia tuovat ratkaisut ovat useammin kotimaisia."

Relevant Digital Oy:n lisäksi IAB Finlandin hallituksessa on tällä kaudella edustettuna Alma Media Oyj, Dentsu Aegis Network Oy, Keskisuomalainen Oyj, Sanoma Oyj, SEK Oy, Otavamedia Oy, Veikkaus Oy, Kotipizza Group Oyj, Eversheds Asianajotoimisto Oy, IPG Mediabrands Oy ja Artefact Oy.

IAB:n toiminnan ytimessä, aktiivisina akuuttien ja tulevaisuuden aiheiden ympärillä, toimivat muun muassa Tietosuoja-, Videomainonta-, Ohjelmallinen ostaminen -, Markkinointiteknologia-, Ad spend -, Sisältömarkkinointi- ja Viewability-työryhmät. Uusina aloittavat Luovuuden työryhmä ja Digital Audio -työryhmä. IAB Finlandin työryhmien julkaisemat kaikille ilmaiset ohjeistukset ja oppaat ovat laajalti alalla arvostettuja. Lisäksi tänä vuonna on luvassa sekä maksullisia että maksuttomia seminaareja, uusia julkaisuja sekä natiivimainonnan, markkinointiteknologian ja ohjelmallisen ostamisen koulutuksia. IAB Finland tarjoaa myös kotimaisia ja kansainvälisiä digitaalisen mainonnan sertifiointiohjelmia sekä tutkintoja.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala, etunimi.sukunimi(at)iab.fi, 040 543 9165
IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja, Petri Kokkonen, etunimi.sukunimi(at)relevant.fi, 040 833 5077

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kehitystä eteenpäin vievä ja muutoksesta kasvua luova yhteisö. Tuotamme puolueetonta tietoa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille Suomessa.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!