Icon
Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella! Markkinaluvut

Kaikkien aikojen verkkokauppajoulu on ovella!

12.12.2013 | Tuomas Avonius

Se on kohta täällä, nimittäin historian kovin ”verkkokauppajoulu”! Maailmalta kuuluu jo ennätysmyynttejä, joita on rikottu käytännössä kaikkialla idästä länteen. Mielenkiintoinen ”vanha” uutuus, Alibaba.com (aliexpress.com) myi kuulemma jo marraskuun alussa 4 mrd. € yhden päivän aikana! Jestas mitä summia!

Kuva: Colourbox

Verkon rooli ostoskanavana

Ei tarvitse olla kovinkaan perillä kuluttajien käyttäytymisestä tai verkon massiivisesta roolin kasvusta ihmisten arjessa, kun voi jo veikata, monellako sadalla miljoonalla eurolla suomalaiset tänä vuonna verkkokaupasta joululahjojaan sekä tarvikkeitaan ostavat. Verkko kaikessa autuudessaan tarjoaa tavattoman kätevän, aikaa säästävän sekä hyvin usein kukkaroa hellivän kanavan hoitaa jopa perinteiset kivijalkatuotteet vaivattomasti sekä edullisesti, suoraan kotiovelle.

Verkkokauppaostaminen

Verkkokauppa on vaivihkaa hiipinyt kuluttajien arkeen. Muutamia vuosia sitten pelätyt verkkokaupan ostamiseen liittyvät ongelmat ja ennen kaikkea kuluttajien varovainen suhtautuminen luottokortteilla maksamiseen on muuttunut täydellisesti. Eri asia on, ovatko kaikki verkkokaupassa globaalisti toimivat yritykset luottotietojen suhteen niin luotettavia kuin kuluttajat haluavat ymmärtää. Silti, kaikki on kaupan digitaalisessa maailmassa ja vieläpä helposti, vaivattomasti ja usein perin läpinäkyvästi.

Kuva: Coloubox

Jäävätkö eurot Suomeen?

Jäävätkö eurot sitten kotimaahan työllistämään ihmisiä vai käykö niin, että maailman markkinat imaisevat suomalaisesta kansantuotteesta verojen jälkeen kipeästi pihistetyt joulurahat tehokkaasti ja varmasti kansainvälisiin verkkokauppoihin? Itse olen hieman huolissani, koska ulkomailta ostettu tuote ei työllistä tai lisää hyvinvointia oikeastaan kuin logistiikan palvelujen osalta. Verottaja ei pahemmin ostoksien verottamiseen puutu ja rahavirrat ulkomaille kasvavat joka kuukausi suuremmiksi.

Verkkokaupan varovainen arvo

Viralliset arviot Suomen verkkokaupan arvosta vaihtelevat suuresti vastaajan mukaan. Valistunut mutta todennäköisesti kuitenkin aivan liian pieni arvio on noin 10 mrd. euroa. Järkevää pohdintaa on katsoa, mistä tämä Suomen mittakaavassa valtava summa on pois? Onko niin, että esimerkiksi käyttötavarakaupan strategiat ovat mukautuneet moitteetta ja vaivatta kuluttajien ostokäyttäytymisen mukana vai onko niin, että kaikessa vertailtavuudessaan sekä läpinäkyvyydessään globaali kilpailu on saapunut taloon hieman niin kuin varkain? Yhtä kaikki, mikään ei enää ole niin kuin ennen. Tätä kannattaa pohtia hyvin hartaasti liiketoiminnasta riippumatta.

Tulevaisuus ja suomalaisten yritysten mahdollisuudet?

Onneksi olemme innovatiivinen kansa ja kotimaiset toimijat eri aloilla kykenevät näkemään kuluttajakäyttäytymisen murroksen pelkästään mahdollisuutena. Näin toivon. Verkkokauppa vaatii toisenlaista lähestymistapaa sekä timantinkirkasta strategiaa. Olen täysin luottavainen että peliä ei ole Suomalaisten yritysten osalta pelattu ollenkaan. Olemme silti vain tikapuiden ensimmäisellä askeleella globaalissa mittakaavassa. Markkinoilla on aina paikka niille, jotka aidosti panostavat verkkokauppastrategian jalkautumiseen sekä huolehtivat brändiensä vetovoimaisuudesta. Pitää muistaa, että suurin osa Suomalaisista silti luottaa ja uskoo kotimaisten tuotteiden paremmuuteen. Voiko parempaa lähtökohtaa suomalaiselle verkkokauppatoimijalle olla?

Mukavaa joulunodotusta!

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!