Icon
IAB Studio: Internet ilman kohdennettua mainontaa - Maksetaanko datalla vai rahalla? Markkinaluvut

IAB Studio: Internet ilman kohdennettua mainontaa - Maksetaanko datalla vai rahalla?

14.04.2022 | iab

Meillä kävi IAB Studiossa Pasin vieraina Pami Bergman Kantarilta ja Anna Paimela Iconicsilta puhumassa Media-alan tutkimussäätiön ja IAB Finlandin tuoreesta tutkimuksesta: Internet ilman kohdennettua mainontaa.

Internet ilman kohdennettua mainontaa -tutkimus julkaistiin alkuvuodesta 2022 ja kävimme IAB studiossa hyvää keskustelua tutkimuksen keskeisimmistä tuloksista. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda kuluttajan ääntä esille ja selvittää miten tyytyväisiä kuluttajat ovat nykyiseen mainosrahoitteiseen internetiin. Tutkimuksen kautta esiin nousseita kysymyksiä olivat muun muassa, ymmärtävätkö kuluttajat oikeasti miten paljon mainonta rahoittaa kaupallista mediaa? Mitä ja millä kuluttajat ovat valmiita maksamaan uutissisällöstä?


Vierailta tuli mm. kritiikkiä koskien evästebannereita. Bannerit koetaan monin paikoin epäselviksi eli ymmärtääkö kuluttaja mihin hän antaa suostumuksensa ja minne tiedot ovat menossa. Ideaalitilanteessa evästebannerista pitäisi käydä yhtä selkeästi ilmi, kuinka hyväksyä tai kuinka kieltää tietojen antaminen. Miten evästebannereista saataisiin selkeämpiä ja kuluttajaystävällisempiä kieleltään ja ulkoasultaan?


Kuuntele informatiivinen IAB Studion jakso ja lataa tutkimusraportti TÄSTÄ!

 

 

Kuuntele koko jakso tästä:

 

Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!

Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa: 



03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!