
IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä.
![]() |
Elli Mäkilä, CEO, Storybound |
Kerro Elli hieman Storyboundista sekä myös itsestäsi?
Storybound Oy on 2018 alkusyksyllä ovensa avannut markkinointi- ja viestintätoimisto, jonka perustin työskenneltyäni 25 vuotta maamme suurimmissa mediataloissa, muun muassa aikakauslehtien vastaavana päätoimittajana ja myynnin johtoryhmissä. Myös tv-ohjelmia on tullut tuotettua, juonnettua ja käsikirjoitettua. Tuotantotoimistomme sijaitsee Lohjalla, ja Helsingissä meillä on asiakaspalvelutoimisto. Tavoitteenamme on laajentaa myös muihin kaupunkeihin. Olemme rakentaneet asiakkaan omiin prosesseihin ja tiimeihin integroitavan palvelumallin, joka mahdollistaa pitkäjänteisemmän ja syvemmin asiakkaan omaa liiketoimintaa tukevan markkinoinnin ja viestinnän, kustannustehokkaammin ja ketterämmin. Meiltä saa täydet markkinoinnin ja viestinnän palvelut, strategioista markkinoinnin automaatioon, radio- ja tv-mainoksiin, somen ylläpitoon, lehdistön tiedottamiseen ja vaikka perinteiseen suorapostitukseen.
Mitä odotuksia sinulla on IAB-yhteistyöltä?
Minulla on pitkä historia IAB Finlandin kanssa, jossa toimin aikoinaan useamman vuoden myös Sisältömarkkinoinnin työryhmän puheenjohtajana. Olen ollut IAB:n ja viranomaisten kanssa yhdessä pohtimassa muun muassa natiivimainonnan suomenkielistä termiä, vaikuttajamarkkinoinnin merkintäsuosituksia sekä tuottamassa useita sisältömarkkinoinnin, natiivimainonnan ja vaikuttajamarkkinoinnin oppaita ja suosituksia. IAB on ollut näköalapaikka digitaalisen ja sisällöllisen mainonnan murroksessa, ja ehkä nyt odotankin seuraavaksi mainostajien roolin sekä media-mainostaja-dialogin isoa aaltoa IAB:n verkostossa. Minulle tärkeää on myös kehittää digitaalisen liiketoiminnan ja sen prosessien sekä asiantuntijoiden johtamiseen liittyvää keskustelua. IAB on mielestäni tähän ylivoimainen alusta.
Mitä Storybound aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Storyboundin ydinosaamista on fasilitoida asiakkaan liiketoiminnan ja eri sidosryhmien välillä. Meille on kehittynyt syvempi ymmärrys ja ajankohtainen kuva muun muassa autoalasta, sekä yksityisistä että VOS-kulttuuritoimijoista, yhdistyksistä ja liitoista, ICT-alasta ja kauppakeskustoiminnoista, joissa kaikissa meillä on monipuoliset asiakkuudet. Meillä on kokemusta myös yksityisten ja julkisten toimijoiden rajapinnoista, niiden erityisvaatimuksista ja myös mahdollisuuksista.
Minkälaiset hankkeet ovat nyt Storyboundin työpöydällä TAI mihin asioihin olette keskittymässä vuoden 2022 alussa?
Vuonna 2022 olemme kasvupolulla, joka tukee strategiaamme lisätä tulevaisuudessa paikallisalueet hyvin tuntevia palvelupisteitämme suurissa kaupungeissa, mutta kuitenkin tehdä itse tuotanto Lohjalla. Tämä malli mahdollistaa palvelujemme kohtuullisen hinnoittelun, mutta turvaa tuotannon ja osaamisen laadun keskitetyn hallinnan. Tänä vuonna erityisen kysyttyjä ovat erilaiset kysely- ja tutkimuspalvelumme, joita toteutamme ketterästi ja kustannustehokkaasti digitaalisilla alustoilla sekä profiloidulla vastaajarekrytoinneilla. Ja niin kuin joka vuonna, panostamme henkilöstömme kehittymiseen. Meillä jokaiselle työntekijälle tehdään oma urakehityssuunnitelma, jota päivitämme yhdessä vuosittain, ja jonka mukaisesti jokainen saa joka vuosi jonkun suunnitelmaa tukevan koulutuksen. IAB Finlandin koulutuksilla on osaamisemme kehittämisessä oleellinen rooli.
Vuosi on vaihtunut ja lomat ovat vain haaleita muistoja - haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Olen ura- ja tavoitekeskeisenä ihmisenä aivan väärä tyyppi antamaan palautumiseen liittyviä vinkkejä, mutta jos yleisestä jaksamisesta puhutaan, uskon urheiluun, kaurapuuroon ja aikaiseen nukkumaanmenoon.
31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää15.06.2021
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa
IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.
lue lisää