Icon
IAB Finlandille uusi hallitus Markkinaluvut

IAB Finlandille uusi hallitus

23.11.2017

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona uuden hallituksen. Hallitus saa myös uuden puheenjohtajan, joka valitaan hallituksen ensimmäisessä kokouksessa. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2018. IAB Finlandin edellisen hallituksen toimikautta jatkettiin keväällä poikkeuksellisesti vuoden loppuun, jotta päätetyt uudistustoimenpiteet saatiin käynnistettyä. Siirtyvä hallitus oli nyt syyskokouksessa kokonaan vaihtovuorossa.

”IAB:ssa me uskomme, että markkinoinnin muutoksesta syntyy kasvua. Kehitämme parempaa markkinointikokemusta kasvattamalla alan osaamista riippumattomasti, laaja-alaisesti ja yhteisönä. Yhdistämme ammattilaiset kehittämään yhteistä näkemystä arvoa luovasta kehityksestä – työryhmissä, seminaareissa ja tapahtumissa. Tarjoamme näkemystä, neuvoa, koulutusta, sertifiointeja, ohjeistuksia, suosituksia ja raportteja. Median murros on luonut uudenlaisen ympäristön jäsenyrityksiemme toiminnalle, jota me IAB:ssa haluamme tukea. Muutoksen tekeminen ei ole aina helppoa, mutta ammattimaisen vertaistukiryhmän kanssa se voi olla huomattavasti sujuvampaa ja hauskempaa”, summasi kiitospuheessaan siirtyvän hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen, VP, Technology & Service, Data Refinery Ltd.

IAB Finland ry:n hallitus kaudella 2018-2019

IAB Finland ry:n hallituskokoonpano muuttui viidellä uudella jäsenellä. Uuden hallituksen muodostavat viisi median edustajaa sekä seitsemän edustajaa kattavasti digitaalisen markkinoinnin yrityksistä aina mediatoimistosta mainostajan edustajiin. Puolet hallituksesta on vuosittain erovuorossa.

Kaudelle 2018 valittiin:
• DNA Oyj, Riikka Järvinen, Marketing Director
• Kesko Oyj, Outi Nylund, Director, K-Plussa and Data-driven marketing
• Nordic Morning Oyj, Jukka Sundquist, Managing Director
• Relevant Digital Oy, Petri Kokkonen, CEO & Partner
• Eversheds Asianajotoimisto Oy, Elli Laine, lakimies
• Tori.fi, Schibsted Media Group, Mika Räihä, Commercial Director, Media Sales

Kaudelle 2018-2019 valittiin:
• Sanoma Oyj, Timo Rinne, Vice President, Digital and Digital B2B Sales
• Alma Media Oyj, Johanna Vartiainen, Director, Digital Ad Operations and Development
• Otavamedia Oy, Jukka Pulkkinen, Head of Digital Media Sales
• Keskisuomalainen Oyj, Kirsi Hakaniemi, Chief Digital Officer
• SEK Oy, Tommi Pelkonen, Strategy Director
• Dentsu Aegis Network, Timo Petänen, Head of Amnet Finland

Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Mainonnan laatu ja vastuullisuus vuoden 2018 teemoja

IAB Finlandin vuoden 2018 fokusalueina korostuu mainonnan laatu ja vastuullisuus. EU tietosuoja-asetus, GDPR, astuu voimaan 25.5.2018 ja se tulee näkymään toiminnassa tärkeänä fokusalueena. ”GDPR tuo alalle myös paljon hyvää, se pakottaa toimijat kiinnittämään huomiota mainonnan latuun ja vastuullisuuteen niin omassa kuin valittujen kumppanienkin toiminnassa” toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!