IAB Finland mukaan hankkeeseen nuorison lukutaidon parantamiseksi
IAB Finland haastaa Suomen media- ja markkinointiviestintäalan osallistumaan YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin käynnistämään Little by Little -hankkeeseen. Hankkeen pyrkimyksenä on rohkaista Z-sukupolveen kuuluvia nuoria toimimaan kestävän ja paremman elämän puolesta.
Suomen hankkeessa teemana on nuorten rapistuva lukutaito ja vähenevä kiinnostus toimitettuja sisältöjä kohtaan. Tänä päivänä kymmenesosa peruskoulun päättävistä suomalaisnuorista ei osaa lukea kunnolla. Heidän valmiutensa ilmasta itseään tai ymmärtää monimutkaisia asiakokonaisuuksia ovat puutteelliset ja lähtökohdat yhteiskunnassa pärjäämiseen heikot.
Ensimmäisenä toimenpiteenä hankkeeseen osallistuvat suomalaiset media- ja markkinointiviestintäalan yritykset julkistavat keväällä 2019 yhteisen kampanjan, jonka tavoitteena on houkutella nuoria sisältöjen pariin.
- Nuorten heikkenevä lukutaito ja -into ovat yhteiskunnallinen ongelma, joka koskettaa erityisesti sisältöjä tuottavia ja jakelevia jäseniämme. Kollektiivinen huoli perustaidon tasosta on siis myös yritysvastuukysymys, johon meillä on hyvät valmiudet vastata. Little by Little -hanke on erinomainen konkreettinen keino rakentaa parempaa huomista. On yritysten ja koko yhteiskunnan edunmukaista varmistaa, että nuoret itse hakeutuvat laadukkaiden sisältöjen pariin tulevaisuudessakin, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Nuorisohanke kokoaa ensimmäistä kertaa Suomen media- ja markkinointiviestintäalan yritykset laajalla rintamalla tekemään yhdessä hyvää. Kumppanina hankkeessa toimii Lasten ja nuorten säätiö.
- Lasten ja nuorten säätiö edistää nuorten kykyä toimia muuttuvassa maailmassa. Lukutaito vaikuttaa keskeisesti nuorten tulevaisuuteen ja on siksi vahvasti esillä myös säätiön työssä. Työtä tehdään esimerkiksi kouluvierailujen ja työpajojen muodossa jo nyt, laajoja kansallisia verkostoja hyödyntäen, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen.
YK:n Little by Little -hankkeessa ovat mukana Dentsu Aegis Network, Havas Media, Interpublic, Omnicom, WPP sekä Wielden+Kennedy. IAB Finlandin johdolla käynnistettävään Suomen hankkeeseen mukaan ovat jo lupautuneet Alma Media, Dentsu Aegis Network, Google ja TBWA.
Lisätietoja
Birgitta Takala
toiminnanjohtaja
040 543 9165
birgitta.takala(at)iab.fi
Olli Alanen
toiminnanjohtaja
Lasten ja nuorten säätiö
050 502 5007
olli.alanen(at)nuori.fi
Viitattu
Markkinointi & Mainonta 19.11.2018: Media-ala yhdistää voimansa nuorten lukutaidon puolesta – "Jos lukutaito katoaa, laadukkaita sisältöjä ei lue kukaan"
18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää