Icon
IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin Markkinaluvut

IAB Europen AdEx-tutkimus julkaistiin

11.05.2016

Järjestyksessään kymmenennessä Interact-konferenssissa IAB Europe ilmoitti tänään digimainonnan panostusten kasvaneen vuonna 2015 jäsenmaidensa alueella 13,1 prosenttia, yhteensä 36,2 miljardiin euroon. 

Kaikissa IAB Europen jäsenmaissa digitaalinen mainonta on jatkanut kasvuaan. Yhtenäistä maille on myös mobiilin ja videon voimakas kasvu. Mobiili on viime vuoden aikana kasvanut jopa 60,5 prosenttia verrattuna vuoteen 2014 ja muodostaa display-mainonnan osuudesta jo yli neljänneksen (25,4 %). Digitaalinen videomainonta on jäsenmaiden tasolla kasvanut, muodostaen viime vuonna 16,7 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

IAB Europen AdEx-tutkimus jakaa digimainonnan kolmeen osaan: display- ja hakumainontaan sekä luokiteltuihin ja hakemistoihin. Näistä ensimmäinen, display-mainonta, kasvoi eniten (+17,4 %). Hakumainonta kasvoi vuoden 2014 pienoisen notkahduksen jälkeen viime vuoden aikana 12,6 prosenttia ja on yhä tuotoiltaan merkittävin digimainonnan muoto.

Kolme eniten digimedian panostusten osalta kasvanutta IAB Europen jäsenmaata ovat:
1. Irlanti 29.0% kasvulla
2. Bulgaria 22.3% kasvulla
3. Puola 21.8% kasvulla

Suomen kasvuluku oli vuonna 2015 IAB Europen tavalla mitattuna 8 prosenttia. IAB Europe harmonisoi lukuja jäsenmaiden tilastojen yhtenäistämiseksi.

Kymmenen suurinta digimainontaan vuonna 2015 panostanutta maata ovat:
1. Iso-Britannia (11.8*)
2. Saksa (5.8)
3. Ranska 4.2)
4. Italia (2.1)
5. Alankomaat (1.6)
6. Venäjä (1.5)
7. Ruotsi (1.3)
8. Espanja (1.2)
9. Tanska (0.8)
10. Sveitsi (0.8)

*Luvut ovat miljardia euroa.

Suomen panostukset vuoden 2015 aikana olivat 286,1 miljoonaa euroa.

Lue IAB Europen lehdistötiedote tästä.

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!