
IAB Europe Interact 2017 -kohokohdat
Interact-konferenssi järjestettiin toukokuun lopussa Amsterdamissa, ja Suomesta oli paikalla edustajia Otavamedialta, Klikistä, Sanomilta, Valveesta ja IAB Finlandilta. Interactiin kokoontui Euroopan digitaalisen mainonnan toimialan mainostajia, asiantuntijoita, toimistoja ja julkaisijoita analysoimaan alan nousevia trendejä ja pohtimaan tulevia haasteita.
Ohjelma oli sisällöltään ehkä kaikkien aikojen paras. Puheenvuoroissa käsiteltiin avoimesti ja rakentavasti alan yhteisiä haasteita, mm. ad fraudia, ad blockingia, viewabilityä ja läpinäkyvyyttä. Viesti oli vahvasti se, että nyt tehdään yhdessä asialle jotain, let’s clean up -hengessä, kuten Dominiq Delport Havas Groupista asian ilmaisi. Toimenpiteitä on jo aloitettu, esim. Coalition for Better Advertising -ohjelma, johon useampi puhuja viittasikin. Yhteistyön merkitys nousi esiin lähes jokaisessa puheenvuorossa. Facebookin Vice President EMEA, Nicola Mendelsohn kuvaili, että "Only 1% of the (digital) jouney is done and we need co operation, Facebook can’t do it alone.".
Poimimme alle videot ohjelman parhaista paloista. Kaikki esitykset ovat nähtävillä IAB Europen sivuilla.
Interact Highligts
Opening speech: Trust and Transparency in a turbulent world
Dominique Delport, Global Managing Director, Havas Group
Interact 2017 Video interview
Oliver Kanders, Director Market Building & Marketing, zeotap
Interact 2017 Video interview
Tony Evans, EMEA Marketing Science Director, Facebook
03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää28.01.2022
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.
lue lisää22.09.2021
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.
lue lisää