IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
Estimaattiin päästiin keräämällä kotimaisilta mediataloilta sekä natiiviverkostoilta myydyn natiivimainonnan määrä. Näytteen ulkopuolelle jäi muutama media, ja nämä arvioitiin mukaan kokonaisuuteen. Natiivisisältöjen tuotantoja ei sisällytetty estimaattiin. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmän tavoitteena on tehdä vuoden 2024 markkinaestimointi heti vuoden 2025 tammikuussa.
“Kotimaisesta mediamarkkinasta ei ole ollut muutamaan vuoteen saatavissa dataa natiivimainonnan määrästä. Natiivimainonnan panostusten trendiä on pitänyt seurata kansainvälisistä tilastoista tai dollareina USA:n markkinasta. Nyt on otettu ensi askel uuteen suuntaan, ja tämä on hieno juttu” , kommentoi Alma Median sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo.
“Natiivimainonta on ollut viime vuodet selkeästi kasvussa ainakin kansainvälisiä trendejä seuraten, joten on hienoa, että myös Suomessa saadaan jatkossa mitattua tämän formaatin osuutta koko mainoskakusta. Tästä on hyvä aloittaa säännöllinen seuranta, sillä oletamme natiivimainonnan formaattina kiinnostavan mainostajia jatkossa yhä enemmän.“, kommentoi ohjelmallisen natiivimainonnan alusta Readpeakin Suomen maajohtaja Sarianna Haakana.
Kiinnostaako sisältömarkkinointi ja natiivimainonta? Tule mukaan IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmään. IAB:n toiminnanjohtaja Pasi jeesailee sinua eteenpäin.
Pasi Raassina
IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää23.05.2024
Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.
lue lisää