
Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022
IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.
AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt seitsemättätoista kertaa ja tiedot siihen kerättiin kaiken kaikkiaan 29 Euroopan maasta. Edellisiin vuosiin verrattuna Viro, Latvia ja Liettua olivat nyt mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja Venäjä sekä Valko-Venäjä eivät enää ole mukana hankkeessa.
IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp kommentoi vuoden 2022 tuloksia seuraavasti: "Brändit digitalisoivat vauhdilla tehostaakseen toimintaansa ja siirtävät samalla myös mainontabudjetteja digitaaliseen suuntaan. Digitaalinen mainonta kasvoi Euroopassa myös vuonna 2022 voimakkaasti makroympäristön epävakaudesta huolimatta. Trendi tulee vahvistumaan myös lähitulevaisuudessa, sillä taantuman sekä epävarmuuden aikana digitaaliset mediat tuovat toimivia ratkaisuja mainonnan tehokkuuden mittaamiseen.
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää