Icon
Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa Markkinaluvut

Digimainonta vahvassa kasvussa Euroopassa

28.05.2015

Tiedote 28.5.2015

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi viime vuonna 11,6 prosenttia. Tänä vuonna analyytikot uskovat digistä tulevan maanosan suurimman mainosmuodon.

Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,6 % vuonna 2014. Panostuksia digitaalisiin mainosmuotoihin tehtiin 30,7 miljardin euron edestä. Tiedot selviävät IAB Europen ja tutkimuslaitos IHS:n AdEx Benchmark -tutkimuksesta, joka julkaistiin Interact-kongressissa Berliinissä viime viikolla.

Digimainonta on Euroopan laajuisesti panostuksissa tarkasteltuna toiseksi suurin mainosmuoto. Se on jo ohittanut printtimainonnan (26,8 miljardia vuonna 2014) ja hätyyttelee televisiomainontaa (33,5 miljardia).

IHS:n analyytikot uskovat, että digimainonta tulee nousemaan suurimmaksi mainosmuodoksi Euroopassa jo vuonna 2015.


Suomi jäljessä Pohjoismaita

Suomessa panostukset digitaalisiin mainosmuotoihin kasvoivat hieman Euroopan keskivertoa enemmän. Kuten muuallakin maanosassa, myös Suomessa mobiili- ja videomainonta kasvavat vauhdilla.

Myös Suomessa digitaalinen mainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mainosmuodoksi. Toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa, joissa television asema on vahva, meillä sanomalehtimainonta on edelleen suurin mainosmuoto.

Suomessa digitaaliset mainospanostukset ovat henkeä kohden pienemmät kuin muissa Pohjoismaissa. Ruotsi on mainoseuroissa mitattuna Euroopan seitsemänneksi suurin digimainosmarkkina, Tanska ja Norja seuraavat lähellä perässä.

”Suomen mainosmarkkinan kehitys noudattelee eurooppalaista kaavaa. Kirittävää on edelleen muihin Pohjoismaihin verrattuna, mutta otamme naapureitamme kiinni jatkuvasti. Digi on nousemassa pian suurimmaksi mainosmuodoksi ympäri maailmaa, myös meillä”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

IAB Europen tiedotteen ja IHS:n tutkijoiden esityksen voi ladata täältä.

IAB Europe kerää AdEx-tutkimuksen tiedot eri maiden IAB-järjestöiltä. Vuoden 2014 tutkimuksen tiedot on kerätty 27 maasta. Eri maiden luvut on harmonisoitu ja muutettu bruttoluvuiksi, mikä selittää pienet vaihtelut maakohtaisiin raportteihin verrattuna.


Lisätiedot:

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja.

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!