Icon
Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle Markkinaluvut

Digimainonta nosti mediamainonnan taas plussalle

27.04.2018

Vuoden ensimmäinen kvartaali oli digimainonnalle menestyksekäs, ja se siivitti myös mediamainonnan kokonaisuuden kasvukäyrälle.

Mediamainonnan kokonaisuus nousi 267,7 miljoonaan euroon ja digimainonnan avittamana se kasvoi 3,4 prosenttia verrattuna viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin. Sähköisten medioiden osuus on nyt 65 prosenttia kokonaispanostuksista ja kasvua kertyi kolme prosenttiyksikköä vuoden aikana. Digimainonnan osuus koko mediakakusta vahvistui edelleen ja kattaa lähes 38 prosenttia mediamainonnan kokonaispanostuksista. Sen markkinaosuus kasvoi viidellä prosenttiyksiköllä viime vuodesta.

Mainostajien panostukset digimainontaan nousivat yhteensä 101,3 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi viime vuoteen verrattuna 19,5 prosenttia. Merkittävimmin kasvoivat hakumainonta 24,7 prosenttia ja panostukset sosiaaliseen mediaan 44,2 prosenttai. Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi lähes 12 prosenttia ja talouden kasvua peilaava luokiteltu mainonta 11,1 prosenttia. Mobiilimainonnasta ohjautuu tällä hetkellä osa display-mainontaan, joten sen luvut eivät vastaa todellista mainostajien panostusta mobiiliin.

”IAB Finland haluaa kannustaa mainostajia ja muistuttaa, että Suomessa on edelleen luotettava ja laadukas mediakenttä. Suomalaiset luottavat mediaan eniten maailmassa ja käyttävät paljon paikallisia verkkopalveluita verrattuna muihin maihin. GDPR eli EU:n tietosuoja-asetus tulee selventämään digitaalisen mainonnan pelisääntöjä ja lisäämään myös läpinäkyvyyttä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi.

IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. IAB:n tuoreeseen kyselyyn perustuvan arvion mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta vuonna 2017 oli 29 prosenttia (sisältää desktop-, mobiili- ja instream-videomainonnan). Mediatoimistojen antaman ennusteen mukaan osuus tulee nousemaan edelleen myös vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Maaliskuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 13 mediatoimistoa.

IAB:n kvartaaliseurannan muutosprosentit on laskettu vertailukelpoisin luvuin.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, NetBooster, Tulos Helsinki ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!