Icon
Digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Markkinaluvut

Digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

09.05.2017

Tuttu trendi näyttää jatkuvan ja mainostajien panostukset suuntautuivat entistä vahvemmin digimedioihin. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana digimainonta päätyi ennätykselliseen 32,3 %:n osuuteen 256,4 miljoonan euron kokonaismediapanostuksista.

Mediapanostukset printtimedioihin vähenivät edellisvuodesta 4 prosenttiyksikköä ollen 34 % ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 3 prosenttiyksikköä päätyen 61 %:iin kokonaisuudesta. Ulkomainonta jatkoi 5 %:n tasolla.

Suuret kansainväliset mediajätit (Google, Facebook ja YouTube) kattavat puolet, 49,5 % Suomen digimediapanostuksista ja 16 % kokonaismediapanostuksista. Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 % digimainonnasta ja 14 % mediamainonnan kokonaisuudesta.

”Kansainvälisten mediajättien markkinaosuuden kasvu antaa suomalaisille toimijoille hyvän syyn yhdistää osaamistaan ja katsoa uusia kaupallisia mahdollisuuksia avarasti. Tämä on myös IAB:n toiminnan ytimessä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 82,7 miljoonaa euroa eli reilu 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua näyttävät Facebook, 37,6 % sekä natiividisplay-mainonta 45 %. In-stream videomainonnan (mainonta videosisällön mm. netti-tv:n sisällä) ja mobiilimainonnan kasvu näyttää tasaantuneen alkuvuoden aikana. Perinteinen display-mainonta piristyi ja kasvua kertyi 5,4 %. Viime vuoden samalla jaksolla display-mainonta oli vielä laskussa 7,7 %.

IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. Tuoreen tutkimuksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta (tässä desktop-, mobiili ja in-stream videomainonta) vuonna 2016 oli 26 %. Ennusteen mukaan osuus nousee jo 40 %:iin kuluvan vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 740 4177, sini.kervinen(at)aller.com

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!