Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 5: Case-pankki Markkinaluvut

Blogiyhteistyön opas, osa 5: Case-pankki

10.12.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa. Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.


Blogikampanjat mahdollistavat monipuolisia markkinointitoteutuksia. Blogiyhteistyön opas -artikkelisarjan viimeisessä osassa nostetaan esille caseja kotimaisista blogikampanjoista. Samalla IABlogissa käynnistyy uusi blogiyhteistyön caseja luotaava sarja.

Blogikampanjoiden laajuus vaihtelee yksittäisistä yhteistyöpostauksista kokonaisia blogiyhteisöjä ja monia medioita käsittäviksi kampanjoiksi, joissa blogiyhteistyö on vain osa markkinointimixiä.


Tuotteiden ja palveluiden lanseeraus, esittely ja testaus:

Tuotteiden ja palveluiden esitteleminen on yleisin blogeissa tapahtuvan sisältömarkkinoinnin muoto. Tuotetta tai palvelua voi esitellä lukuisilla eri tavoilla ja erilaisista näkökulmista, ja kampanja voi kattaa kokonaisen blogiyhteisön tai koskea vain yksittäisen blogin yksittäistä postausta. Unboxing tarkoittaa tuotteen, yleensä kalliin laitteen, kirjaimellista laatikosta purkamista ja ensikokeilua etenkin videoblogissa.

• Tuotteen lanseeraus blogiyhteisössä: Töttöröö Networkin Yuyu-kampanja
•The Good Morning -blogin testissä Olympuksen kamera. Kampanjan koontisivu nähtävillä täällä.
• Kaikki äitini reseptit -blogin SAGA-tuotteiden testaus
• PS. I love fashion -blogin testissä Samsungin tabletti
• Brunssipartio-blogi testaa brunsseja
Lukijoiden testiryhmä: Puutalobaby-blogin Serla-yhteistyö
Unboxing: Mobiiliblogin Samsung-unboxing
• Eedspeaks-vlogin testissä kännykkä


Kilpailut, arvonnat ja tarjoukset:

Kilpailut ja arvonnat ovat yleinen tapa osallistaa yleisöä. Kilpailun voi osoittaa yleisön sijaan myös bloggaajille, jolloin bloggaajat esimerkiksi kehittävät tuotteesta oman versionsa ja lukijat pääsevät äänestämään suosikkiaan. Alennuskoodeilla ja tarjouksilla voidaan ohjata yleisöä esimerkiksi verkkokauppaan. Kumppanuusmarkkinointimallissa bloggaaja saa korvauksen jokaisesta hänen kauttaan tulleesta kaupasta tai kävijästä.

• Vilma P. -blogin Xylitol Jenkki -arvonta
• Naag-vlogin Polly Bilar -haaste
• Anna mun treenaa! -blogin ja Tritanium Finlandin kilpailu
• Pauligin Taste of Helsinki -aiheinen kilpailu ruokabloggaajille
•  White Trash Disease -blogin osallistuminen HK:n bloggaaja- ja lukijakilpailuun
• Alennuskoodit: Jonna 1983 -blogi, Niin hyvää elämää -blogi
• Kumppanuusmarkkinointi: Scandicin kumppanuusohjelma


Tapahtumat:

Blogiyhteistyötä voi tehdä niin tapahtuman ennakkomarkkinoinnissa, sen aikana kuin jälkikäteen.

• Avaruusasema-blogin kokonaisuus Taste of Helsinki -tapahtumasta: ennakkoarvonta, päiväkohtaisia raportteja ja yhteenveto
• Steffit-blogin raportti I love me -messuilta
• Lapin Kullan Eat&Drink -tapahtuma
• Samsung Suomen bloggaajatapahtuman Instagram-satoa #pöytäkoreaksi-tunnisteella


Tuote- tai palvelukehitys:

Bloggaajat voidaan ottaa mukaan uuden tuotteen tai palvelun luomiseen tai kehitystyöhön. Suositut bloggaajat tekevät brändeille esimerkiksi omia nimikkomallistojaan.

• Bloggaajien suunnittelema Dollish Polish -kynsilakkakokoelma
• Valion ja ruokabloggaajien testi- ja kehitysryhmä
• Hellapoliisi-blogi oli luomassa Siljan laivojen joulubuffetia
• Yummy Baker -blogi Valion tuotekehittäjänä


Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella:

Blogiyhteistyön ei tarvitse rajoittua blogiin. Bloggaajat ja vloggaajat voivat esimerkiksi esiintyä mainoskasvoina, toimia brändin lähettiläinä tapahtumissa tai tuottaa sisältöä brändin omiin kanaviin.

• Valion riisuttu valinta -kampanja hyödynsi bloggaajia mainoskasvoina
• Vloggaaja Soikku osallistui Tanssii tähtien kanssa- kilpailuun
Baileys loungessa bloggaajat vastasivat lukijoiden kysymyksiin
• Bloggaajat stailasivat H&M:n myymälöiden ikkunoita
• Herocrew hyödyntää tunnettuiden henkilöiden, kuten ruokabloggaaja Jenni Häyrisen somettamista


Blogivierailut:

Vierasbloggaaminen on erinomainen tapa luoda näkyvyyttä blogien välillä. Bloggaajaa voidaan esimerkiksi kutsua vierailevaksi tai säännölliseksi bloggaajaksi yrityksen sivuille. Yritys voi myös blogata esimerkiksi blogiyhteisön tai vaikkapa median alustalla.

• Blogipostauksia yrityksen sivuilla: Novellistit ja Valion ruokablogi
• Yhteisön blogi blogiyhteisössä: Oisko tulta? -blogi Lily.fi:ssä
• B2B-blogit: Kauppalehden sponsoroidut blogit
• B2B-blogivierailut: Kurion artikkeli MTV:n spottiblogissa


Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet:

Bloggaajien kanssa voidaan sopia erilaisista sisällöntuotantoon liittyvistä toteutuksista. He ovat usein esimerkiksi lähes ammattitasoisia kuvaajia, joiden otoksia fiksu markkinoija hyödyntää myös muualla.

• Sisällöntuotantoa blogissa ja Instagramissa: Prinsessakeittiön Ruispalat-yhteistyö  ja Herba-vlogin Haribo-kisa
• Bloggaajien luoma sisältö yrityksen kanavissa: Pauligin makuparit -kampanja


Sopimusbloggaaminen:

Sopimusbloggaaminen on eräänlaista sponsorointia ja/tai pitempikestoista yhteistyötä.

• Kokit ja Potit -blogin esimerkki sopimusbloggaamisesta Suomalaisen työn liiton kanssa

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!