Icon
Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun Markkinaluvut

Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun

30.05.2013

Barcelonassa 23.–24.5. pidetty IAB Europen Interact’13-seminaari starttasi vauhdikkaasti Sanomien Anders Stenbäckin (Vice President, Digital Partnerships) tähdittämällä paneelikeskustelulla. ”Removing the barriers to digital spend” -paneelin muita osanottajia olivat Daniel Knapp (IHS Electronics & Media), Aygen Tezcan (IAB Turkey), Nathalia LaVerge (Deloitte/IAB Netherlands), Thomas Duhr (IP Deutschland GmbH) ja moderaattorina toiminut Alison Fennah (IAB Europe).

Kampanja- ja yleisömittauksen haasteita ja tulevaisuutta pohtineessa keskustelussa keskiöön nousi kontekstin merkitys brändättyjen sisältöjen ja mainonnan kuluttamisessa. Missä yhteydessä kuluttaja altistuu mainonnalle: onko hän älypuhelimella etsimässä ravintolaa kadunkulmassa, selailemassa mielisisältöjään tabletilla kotisohvalla vai etsimässä työhön liittyvää tietoa laptopilla? Käyttökontekstin selvittäminen on digitaalisen markkinoinnin suuri haaste, johon vastauksen löytäminen on kuitenkin vain ajan kysymys, paneelissa todettiin.

Anders nosti keskusteluun myös mobiilimainonnan investointien seurannassa olevan ongelman: ero raportoitujen mainonnan investointien sekä sisältöjen parissa käytetyn ajan kesken on vielä huomattava. Tätä eroa tulisi kuroa umpeen mahdollisimman tehokkaasti. Mobiilimittausta tulisi standardoida, formaatteja kehittää (esim. native advertising) ja raportoinnin piiriin tulisi saada yhä uusia toimijoita. Mobiilimainonnan saralla Anders pohti myös mainonnan tulosten todentamisen tärkeyttä. Mainostajille tulisi pystyä näyttämään toteen mahdollisimman todelliset kampanjatulokset.


Aygen Tezcan (IAB Turkki), Anders Stenbäck (Sanoma) ©Yuppic

Paneeli oli yhtä mieltä siitä, että mobiilimarkkinoinnin ja -mittauksen suhteen tulisi olla etukenossa miettimässä jo, mitä tulevaisuus on tuomassa alalle. Eri päätelaitteiden näyttöjen koot tulevat lähenemään toisiaan: älypuhelimien näytöt kasvavat samalla kun laptoppien ja tablettien pienenevät. Mikä on mikäkin päätelaite tulevaisuudessa? Ja onko päätelaitteella merkitystä oikeastaan tänäkään päivänä?

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!