Icon
AdEx Bencmark 2017: Euroopan digimainonnan määrä tuplaantui viiden vuoden aikana Markkinaluvut

AdEx Bencmark 2017: Euroopan digimainonnan määrä tuplaantui viiden vuoden aikana

23.05.2018

Milano, 23. toukokuuta 2018

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan digitaalisen mainonnan vuoden 2017 kasvuluvut. Digimainonta kasvoi 13,2 % 48 miljardiin euroon. Vahvimmin kasvoivat sosiaalisen median mainonta, mobiili- ja videomainonta.

Kuva: IAB Europe

AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt 12. kerran. Euroopan kahdenkymmenen maan digimarkkinointi kasvoi kaksinumeroisesti. Mobiili dominoi kaksinumeroisilla kasvuluvuilla kaikilla mukana olleilla 27 markkinalla. Mobiili-display -mainonta kasvoi yli 40 % ja edustaa 42 %:n osuutta kaikesta display-mainonnasta ja videomainonta yli kolmasosaa. Mainonta sosiaalisessa mediassa kasvoi 38 % ja kasvatti osuuttaan yli neljännekseen kaikesta display-mainonnasta samaan aikaan kun videomainonta kasvoi yli nelinkertaisesti ei-video-displayhin verrattuna 35 %. Videomainonnan kasvua buustaa nyt ensimmäistä kertaa mukana oleva out-stream -mainonta, joka kasvoi 73,4 % verrattuna in-stream -mainontaan, joka kasvoi 6,9 %.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: “Digitaalisen mainonnan toimiala koki jälleen vahvan kaksinumeroisen kasvun vuoden Euroopassa vahvistaen rooliaan digitaalisia sisältöjä ja kokemuksia kuluttajille tuottavana tukipilarina. GDPR tulee voimaan kolmen päivän kuluttua ja tulemme toimialana tienristeykseen, jossa meidän täytyy parantaa käyttäjäkokemusta samalla kun korostetaan digitaalisen mainonnan vaikutusta Euroopan taloudelle.”

IAB Europen AdEx Bencmark -tutkimus jakaa digitaalisen mainonnan markkinan kolmeen kategoriaan: displayhin, hakumainontaan sekä luokiteltuun ja hakemistoihin. Näiden mainonnan muotojen kasvu on ollut tukipilarina, kun laitteiden käyttö ja kulutustottumukset ovat muuttuneet.

Display-mainonta päihitti hakumainonnan ja luokitellun mainonnan 14,9 %:n kasvulla 19,3 miljardiin euroon. Hakumainonta on edelleen suurin online-mainonnan muoto tuloissa mitattuna 14,4 %:n kasvulla ja 21,9 miljardin euron markkina-arvolla.

Daniel Knapp, Executive Director TMT, HIS Markit: “Some-, mobiili-, video ja hakumainonta olivat vuonna 2017 Euroopan digitaalisen mainonnan kasvun vetureina. Ne edustavat yhteyden, sijainnin, tunteen ja ostopolun vahvuutta, jotka tekevät digitaalisesta mainonnasta niin monipuolisen ja välttämättömän nykypäivän brändeille.”

Top 3 yksittäiset kasvumarkkinat:

  1. Valko-Venäjä 33,9 %
  2. Serbia 23,7 %
  3. Venäjä 21,9 %
    (Suomi 10,6 %, Euroopan keskiarvo 13,2 %)

Myös kaikkein kypsimmät markkinat (Euroopan keskitasolla tai sen yläpuolella), kuten Iso-Britannia (14,3 %), Norja (16,6 %), Ruotsi (18,4 %), Sveitsi (12,5 %) ja Tanska (9,7 %) osoittavat, että kypsyys ei estä innovoinnin ja kasvun mahdollisuuksia.

Kuva: IAB Europe

 

Top 10 suurimmat markkinat

  1. Iso-Britannia 15,6 miljardia euroa
  2. Saksa 6,6 miljardia euroa
  3. Ranska 5,1 miljardia euroa
  4. Venäjä 3,3 miljardia euroa
  5. Italia 2,6 miljardia euroa
  6. Ruotsi 1,8 miljardia euroa
  7. Alankomaat 1,8 miljardia euroa
  8. Sveitsi 1,8 miljardia euroa
  9. Espanja 1,8 miljardia euroa
  10. Belgia 1 miljardi euro

Lue IAB Europen uutinen ja rapotti täältä.

Webinaaritallenne aiheeseen liittyen IAB Europen sivuilla (3.7.2018).


Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

28.01.2022

Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021

Mediamainonta vuonna 2021 13,4 % kasvussa. Verkkomainonta jo 50 % kaikesta mediamainonnasta.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!