Icon
Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan! Uutiset & blogi

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

26.05.2016 | Interquest

Mediakäytön myllerryksessä digitaalinen mainonta jatkaa voittokulkuaan Suomessa - mainospanostuksilla mitattuna digimainonta kasvoi suurimmaksi sysäten nyt myös sanomalehdet jalustaltaan (IAB kvartaalitiedote, 10.5.2016). Osa näistä panostuksista menee kuitenkin harakoille, sillä silmille hyppivä tai merkityksetön mainonta johtaa todennäköisimmin vain kuluttajien ärtymykseen ja mainonnan esto-ohjelmien käytön kasvuun.

Yli puolet mainonnasta huomataan laajalti, ja näkyvyys onkin toki tärkeä mainonnan onnistumisen mittari. Silti hyvin huomatustakin mainonnasta vain noin puolet osuu maaliinsa ja vaikuttaa aidosti kohderyhmäänsä. Korkeasta huomioarvosta ei siis ole itseisarvoksi, vaan kohdennukselle on syytä uhrata ajatus tai kaksi. Tavoittelenko näitä ihmisiä? Saanko heidät kiinni sopivalla hetkellä? Ja onko tämä juuri oikea media tuoda palveluani esiin?

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa. Hyvinkin huomatut mainokset vaipuvat helposti keskinkertaisuuden alhoon sisällön saadessa aikaan lähinnä kyllästyneitä haukotuksia. Huomiota ei kuitenkaan kannata hakea hinnalla millä hyvänsä, sillä väärin kohdennettu ja riittävän häiritsevä tai epäselvä sisältö saa aikaan myös negatiivisia brändimielikuvia.

Mainonnan hyvän vastaanoton aikaan saama noste kannattaa toki ottaa talteen ja toimivimmille kampanjoille tyypillistä onkin, että myös mainostaja tuo itsensä selvästi esiin, mikä auttaa osaltaan myönteisten brändimielikuvien rakentamisessa.

Onnistuneen markkinointiviestinnän ilosanoman levittämiseksi InterQuest julkaisi jälleen vuotuisen Digimainonta-selvityksen, jossa luotiin katsaus suomalaisen digimainonnan nykytilaan.

Haluatko parantaa digimainontaasi? Tilaa raportti tästä.

Kirjoittaja Jaakko Hautanen toimii Insight Plannerina asiakasymmärrystoimisto InterQuestissa.

InterQuestin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset
Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää