Icon
Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia Kvartaalitiedotteet

Digimainonta hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia

07.05.2015

Lehdistötiedote 7.5.2015

Digitaalisen mainonnan osuus Suomen mainospanostuksista kasvoi 26 prosenttiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Digimainonta tavoitti TV:n mainospanostuksissa mitattuna vuonna 2014 ja lähestyy nyt vauhdilla sanomalehtien panostuksia. Vahvassa kasvussa verkossa on mobiili- ja Facebook-mainonnan lisäksi YouTube-mainonta, jonka panostukset IAB Finland keräsi nyt ensimmäisen kerran.

Suomalaiset mainostajat panostavat entistä enemmän digitaalisiin kanaviin. Vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä digimainonnan panostukset olivat 67,8 miljoonaa euroa. Digimainonta on noussut markkinaosuudeltaan television ohi toiseksi suurimmaksi mediamainonnan ryhmäksi ja hätyyttelee jo sanomalehtien mainospanostuksia, jotka ensimmäisellä kvartaalilla olivat 74,2 miljoonaa euroa.

Digimainonnan panostukset kasvoivat 10,1 % edellisvuoteen verrattuna. Tuntuvaa kasvua nähtiin totuttuun tapaan etenkin Facebook-panostuksissa (+33,9 %) sekä mobiilimainonnan panostuksissa (+48,3 %). Investoinnit display-mainontaan ja luokiteltuihin ilmoituksiin ovat samalla tasolla kuin vuotta aikaisemmin.

Digimainonnan panostukset 1Q 2015 (M €) Muutos-%
Haku 24,8 10,2 %
Display ja luokitellut (sis. video ja mobiili) 35,5 6,0 %
     Display 19 0,5 %
     In-stream-video 3,5 9,4 %
     Mobiili 4,3 48,3 %
     Luokitellut 8,7 2,4 %
Facebook 7,5 33,9 %
Yhteensä  67,8 10,1 %




Kuluttajat viettävät entistä enemmän aikaa videoiden parissa, mikä näkyy vahvasti myös mainospanostuksissa. In-stream-videoiden panostuksia on kerätty vuodesta 2012 alkaen, ja mainosmuodon kasvu on ollut tuntuvaa. Nyt IAB Finland kerää myös maan YouTube-mainospanostuksia.

IAB Finlandin arvion mukaan YouTube-mainontaan panostettiin vuoden 2015 ensimmäisellä kvartaalilla 1,3 miljoonaa euroa, kaksinkertaisesti edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Näitä lukuja ei ole vielä sisällytetty yllä esitettyihin digimainonnan kokonaispanostuksiin.

”Digimainontaa tehdään lukuisilla tavoilla ja monissa eri kanavissa, joten panostustietojen kerääminen on haastavaa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet mukaan ensimmäisen arvion myös YouTuben mainospanostuksista”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

”Digimainonta on noussut toiseksi suurimmaksi mediamainonnan muodoksi, eivätkä sanomalehtien mainoseurot enää ole kaukana verkon panostusten määrästä. Uskomme, että kun tiedonkeruuta eri digitaalisista kanavista kehitetään edelleen, nousee digi suurimmaksi mainosmuodoksi varsin pian”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine


Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 567 9121, etunimi.sukunimi (at) mtv.fi

Lähteet: TNS Gallup Mediamainonnan muutokset 2015, IAB Finland kvartaaliraportit.
IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää

12.11.2020

Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla

Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!