Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun
Vuoden 2016 kolmannella kvartaalilla digimainonnan panostukset päätyivät 71,7 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 14,2 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.
Kasvuvauhti on hieman kiihtynyt edellisvuodesta ja digimainonta on kuluvan vuoden aikana kasvattanut edelleen markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. Kumulatiivisesti vuoden alusta saakka tarkasteltuna digimainonnan määrä ylsi 230,4 miljoonaan euroon, kasvua oli 12,8 % ja osuus koko mediamainonnasta oli jo lähes 30 %, ollen näin suurin mediaryhmä.
Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat olivat jo tuttuun tapaan Facebook-, mobiili- ja instream–videomainonta. Myös perinteisen display-mainonnan kehitys on piristynyt kuluneen vuoden aikana. Display-mainonnassa on mukana myös mainosmuotona lisääntyneen natiivimainonnan panostukset.
”Kehitys on jatkunut samansuuntaisena ja koko vuoden ennuste on vahvasti positiivinen”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Digitaalisen mainonnan ostotapa on muuttumassa. IAB Finlandin tekemän mittauksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan määrä oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana jo 23,8 % koko display-mainonnan määrästä. Kasvua edellisetä vuodesta oli 103 %.
”Kymmenen suomalaista mediayhtiötä lanseerasi hiljattain markkinoille uuden suoraostamisen markkinapaikan, jonka uskotaan vauhdittavan mainosmyyntiä entisestään. Automatisoitu markkinapaikka mahdollistaa mediatoimistoille tehokkaamman työkalun suunnitteluun ja ostamiseen. Samalla myös takuunäyttöisten kampanjoiden varaamiseen liittyvät työvaiheet vähentyvät”, kertoo IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.
IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot; Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää