Icon
Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen? Uutiset & blogi

Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?

05.06.2015 | Saija Mahon

Yrittäjä kuin yrittäjä tekee kaikkensa, jotta saa viestitettyä relevantille kohdeyleisölle, miksi näiden tulisi ostaa tai tilata nimenomaan heidän tuotteitaan tai palveluja eikä kilpailijoiden tarjontaa.

Rakennamme koukuttavia verkkosivustoja potentiaalisille asiakkaillemme ihailtaviksi, optimoimme sivut hakukoneille ja Googlen sääntöjen mukaisesti, tuotamme mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja vetäviä tiedotteita sekä varmistamme, että olemme kaikkialla sosiaalisessa mediassa.

Mutta mistä tiedämme, että meitä kuunnellaan? Mistä tiedämme, että asiaankuuluvat silmät ja korvat ovat kuulolla? Miten varmistamme, ettemme vain huuda tuuleen?

Tehokkuusmittarit – onnistumisten ja epäonnistumisten mittaaminen

Verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen on tarjolla monia eri työkaluja, joiden avulla voidaan saada selville omien verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet. Suosituin näistä on tällähetkellä Google Analytics, joka on sekä ilmainen että helppokäyttöinen.

Google Analytics voi kertoa meille mistä vierailijat tulevat sivustoillemme (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, tai kenties tiedotteiden kautta), mitä vierailijat sivuilla tekevät ja kuinka kauan – ja josko ostavat mitään tai ottavat yhteyttä sivustojen kautta. Tämän tiedon avulla pystymme kehittämään sivustojen tehokkuutta ja analysoimaan mikä sivuissa potentiaalisesti mättää ja mikä ei.

Google Analytics kertoo meille myöskin millä laitteilla kuluttajat päätyvät sivuillemme. Käyttävätkö he pääasiassa älypuhelimia sivujen selailuun, vai kenties tabletteja tai vanhoja kunnon päätteitä? Tästä tiedosta viisastuneena voimme varmistaa, että kaikilla laitteilla on helppo selata sivustojamme, ja että sivustomme ovat responsiiviset hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi.



Verkkosivujen kävijäseuranta

Jotta saamme selville tietoa siitä, miten kävijät ja vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillamme tai muilla digialustoillamme heidän on jätettävä jonkunlainen “digitaalinen jalanjälki”. Ja jotta tämä tapahtuu, meidän tulee asettaa verkkoalustoillemme kävijänseuranta. Tämä on tottakai yrittäjille ja mainostajille tehokas tapa analysoida potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, mutta voi samalla olla kiistanalainen aihe.

Meidän tuleekin siis kohdella kuluttajia kunnioituksella, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Meidän tulee varmistaa, että vierailijamme tietävät, että sivuillamme käydessään he suostuvat jättämään tietoja käynnistään.



Luottamus on avain pitkäjänteiseen asiakassuhteeseen

Kävijäseuranta mahdollistaa pääsyn tehokkaaseen markkinoinnin työkaluun, joka taas mahdollistaa sen, että voimme palvella asiakaskuntaamme parhain mahdollisin keinoin ja voimme tarjota kuluttajille mainontaa, tietoa ja tarjouksia, jotka ovat juuri heille ajankohtaisia ja asiaankuuluvia. Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustoilla ja muilla alustoillamme vierailijoilla on, sitä varmemmin vahvistamme, että he tulevat käymään uudestaankin.



Mitä seuraavaksi?

Tiedon keruu, kävijäseuranta tai Google Analyticsin asentaminen ei ole minkään arvoista, jos sitä ei osata käyttää hyödyksi aktiivisesti ja jatkuvasti.

Sivuston suunnittelun, muokkaamisen ja optimoinnin tulisi aina olla työn alla.

Asiakkaidemme tarpeet, mieltymykset ja odotukset muuttuvat koko ajan, ja sivuston on otettava huomioon nämä seikat - tai paremminkin, ennakoida muutosta. Jos joku asia on varmaa, kilpailijat ovat juoksussa mukana!

Kaikki kerätyt tiedot tulisi tarkistaa päivittäin, jos mahdollista, ja tätä dataa tulisi analysoida verkkosivujen, sosiaalisen median alustojen ja muiden toimintojen ehostamiseksi jatkuvalla syötöllä. Ei riitä, että markkinointistrategia luodaan kerran, vaan sen tulisi elää, muokkautua ja tehostua kuukaudesta toiseen. Markkinointistrategian tulisi seurata kausiluonteisuutta ja olla aina pari askelta edellä muita.

Meidän yrittäjien ja mainostajien tehtävänä on olla kuluttajien kristallipallo. Meidän tulee tietää, ennakoida ja ennustaa, mitä tapahtuu mitä seuraavaksi.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää