Konversi0-0ptimistit: Keskitetyn asiakasdatan tärkeys korostuu markkinoinnissa CDP1/2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä.
Tässä KonversiO-Optimistien jaksossa Miralla on vieraana Niklas Tverin (Marketing Development Lead) Elisalta ja Henri Maunuksela (Data Strategy Director) Dentsu Finlandilta. Henri ja Niklas toimivat molemmat IAB Finlandin markkinointi teknologian työryhmässä, jossa mm. Viime vuonna koostettiin markkinakysely keskitetystä asiakasdatasta ja CDP:stä.
Ihan ensiksi mikä on CDP?
CDP eli Customer Data Platform on järjestelmä, joka kerää ja hallinnoi tietoa asiakkaista. Se auttaa mainostajia ymmärtämään asiakkaitaan paremmin ja tekemään parempia markkinointi päätöksiä. CDP:n avulla mainostajat voivat yhdistää tietoja eri lähteistä ja näin luoda täydellisemmän kuvan asiakkaistaan. Järjestelmällä voidaan parantaa mainonnan tehokkuutta ja auttaa mainostajia lähettämään oikeaa viestiä oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan. CDP:n avulla mainostajat voivat myös personalisoida markkinointiviestintää asiakkaille, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää asiakasuskollisuutta.
Tuplajakson ensimmäisessä osassa puhutaan CDP järjestelmän tärkeydestä kolmannen osapuolten evästeiden poistumisen jälkeen ja saamme kuulla studion ulkopuolelta Simo Ahavalta mitä kolmannen osapuolen evästeet oikein ovatkaan. Kuulemme vastauksia kysymyksiin mitä vaikutuksia 3P evästeiden poistuminen aiheuttaa mainostajan näkökulmasta ja mitä tulee 3P evästeiden tilalle? Saamme vinkkejä myös Nesteen Antti Elloselta, kuinka tehdä oikeat valinnat markkinointityökalujen kanssa.
Hyppää mukaan kuuntelemaan!
Kuuntele koko jakso tästä:
DMP, TCF, DSP, CRM, CTR, CPA… Hätä ei ole tämän näköinen! KonversiO-Optimistit eli IAB Finlandin asiantuntijat Pasi Raassina ja Mira Vaurula taklaavat digimarkkinoinnin ammattislangia teema kerrallaan tuoden selkeyttä kollegoidemme arkeen.
Jaksojen tuotannon on hoitanut Podify.
Kiinnostaako yhteistyö KonversiO-Optimistien kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää





