Kaupallisuus, trendit, sisällöt - Kotimaisen podcast-markkinan kuulumisia
Asennestudion Audio Creative Miikkael Anttila ja Bauer Median Digital Audio Manager Elsa Kalervo kertovat videolla näkemyksiään kotimaisen podcast-markkinan kuulumisista.
Vaikka viime aikoina markkinalla on puhuttu paljon kuluttajamaksullisista podcasteista, sekä Anttila että Kalervo vakuuttavat, että podcasteja tehdään edelleen myös mainosrahoitteisesti.
- Jos jotain, niin maksumuuripalvelut ovat kirittäneet koko markkinaa hiomaan sisältöjä entistä paremmiksi ja mainostajat ovat edelleen kiinnostuneita mainostamaan podcasteissa, Anttila toteaa.
Asennestudio ja Bauer Media kaupallistavat podcasteja monilla eri tavoilla. Bauer Medialla podcasteja myydään pääasiallisesti osana digitaalisen audioverkoston tarjontaa, kun taas Asennestudiolla podcasteja kaupallistetaan pääosin vaikuttajavetoisesti, eli juontajien itsensä lukemana ja luontaisena osana itse sisältöä.
- Podcasteissa on perinteisesti totuttu sisältöyhteistyömallisiin mainoksiin, mutta yhtenä trendinä markkinalla voidaan havaita, että spottimainontaa tehdään yhä enemmän myös podcastien yhteyteen, Kalervo toteaa.
Anttila ja Kalervo listaavat videon lopussa myös podcastien sisältötrendejä. Kuuntele koko haastattelu videolta!
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää