Icon
Kaupallisuus, trendit, sisällöt - Kotimaisen podcast-markkinan kuulumisia Uutiset & blogi

Kaupallisuus, trendit, sisällöt - Kotimaisen podcast-markkinan kuulumisia

16.10.2023 | iab

Asennestudion Audio Creative Miikkael Anttila ja Bauer Median Digital Audio Manager Elsa Kalervo kertovat videolla näkemyksiään kotimaisen podcast-markkinan kuulumisista.

Vaikka viime aikoina markkinalla on puhuttu paljon kuluttajamaksullisista podcasteista, sekä Anttila että Kalervo vakuuttavat, että podcasteja tehdään edelleen myös mainosrahoitteisesti.

- Jos jotain, niin maksumuuripalvelut ovat kirittäneet koko markkinaa hiomaan sisältöjä entistä paremmiksi ja mainostajat ovat edelleen kiinnostuneita mainostamaan podcasteissa, Anttila toteaa.

Asennestudio ja Bauer Media kaupallistavat podcasteja monilla eri tavoilla. Bauer Medialla podcasteja myydään pääasiallisesti osana digitaalisen audioverkoston tarjontaa, kun taas Asennestudiolla podcasteja kaupallistetaan pääosin vaikuttajavetoisesti, eli juontajien itsensä lukemana ja luontaisena osana itse sisältöä.

- Podcasteissa on perinteisesti totuttu sisältöyhteistyömallisiin mainoksiin, mutta yhtenä trendinä markkinalla voidaan havaita, että spottimainontaa tehdään yhä enemmän myös podcastien yhteyteen, Kalervo toteaa.

Anttila ja Kalervo listaavat videon lopussa myös podcastien sisältötrendejä. Kuuntele koko haastattelu videolta!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää