Icon
Jätetään klikit ja itketetään ihmisiä! Uutiset & blogi

Jätetään klikit ja itketetään ihmisiä!

01.12.2014 | Lotta Heikkeri

Data, teknologia ja luovuus nousivat HOT or NOT -seminaarin keskiöön.

IAB Finlandin perinteikäs HOT or NOT -seminaari järjestettiin 26.11. Casino Helsingin prameaan Fennia-salonkiin saapui yli sata digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaista kuuntelemaan ja keskustelemaan tämän vuoden tärkeimmistä digi-ilmiöistä.

Aamu alkoi paneelikeskustelulla suomalaisen median ja mainosalan tilanteesta moderaattori Jani Halmeen johdolla. Keskustelemassa olivat Kati Riikonen (DNA), Henrik Laine (MTV), Markus Hakala (Activeark JWT), Lasse Iskanius (Carat Finland), Minna Nissinen (Alma Diverso) sekä Jarkko Kyttänen (Sanoma Media Finland).

Paneelia puhutti etenkin data ja sen käyttömahdollisuudet. Mainostajan näkökulmaa paneelissa edustanut DNA:n Kati Riikonen kiitteli datan tuomaa mahdollisuutta kampanjoiden toimivuuden betatestaukseen ja nopeaan reagointiin. Mediatalojen edustajat painottivat datan hyötyjä myös median omien sisältöjen kehittämisessä uudelleentargetoinnin ja ohjelmallisen ostamisen ohella.

Datan keräämisessä ja käytössä nähtiin myös kehittämisen varaa. Kaikki panelistit painottivat sitä, että pelkkä data ei tee autuaaksi, vaan sen arvon määrittävät datan pohjalta tehtävät toimenpiteet. Erityisesti peräänkuulutettiin eteenpäin katsomista, ei pelkästään jo tapahtuneen analysointia. ”Retargetointi ei ole vastaus kaikkeen”, summasi Carat Finlandin Lasse Iskanius.

Vuoden tärkeiksi digitaalisen mainonnan teemoiksi panelistit nostivat myös liikkuvan kuvan merkityksen kasvun ja mediaformaateilla erottumisen.

Paneelissa esiin nousseet asiat ovat olleet vahvasti näkyvillä IAB Finlandin tämän vuoden toiminnassa. Alkukesästä julkaistiin opas Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa, ohjelmallisen ostamisen työryhmän toiminta on päässyt hyvään vauhtiin ja Online-videomainonnan opas ilmestyi alkusyksystä.

Paneeli oli yksimielinen siitä, että on korkea aika siirtyä klikkauksien vahtaamisesta laadukkaampaan kampanjointiin, sisältöön ja seurantaan. ”Jätetään klikit taakse ja itketetään ihmisiä!” sanoi Sanomien Jarkko Kyttänen viitaten tehokkaan sisällön voimaan.


Kohti kontekstin ymmärtävää hakua

Paneelin jälkeen kuultiin neljä mielenkiintoista puheenvuoroa digin tärkeimmistä ilmiöistä.

Microsoftin Search Evangelist Milka Kramer kertoi haun uudesta tulemisesta esityksessään Search (re)invented. Kramer visioi, että jatkossa hakukoneet ymmärtäisivät konteksteja, jolloin haku muuttuisi ongelmanratkaisuksi eikä hakijan tarvitsisi tietää etukäteen mitä hän oikeastaan on etsimässä. Esimerkiksi hän nosti ravintolan löytämisen: tällä hetkellä haku ”minulla on nälkä” ei tuo relevantteja ratkaisuja nälkään, vaan sisältöjä joissa kyseinen lause esiintyy.

Kramer myös demonstroi, kuinka Microsoftin Cortana-assistentti toimii ja reagoi kysymyksiin. Kramer laittoi puheohjautuvan ohjelman etsimään läheltä lounaspaikkoja, kysyi tarvitaanko tänään sateenvarjoa ja pyysi uudelleenorganisoimaan kalenteria. Cortana vastasi myös nokkelasti muun muassa kysymyksiin siitä, onko se robotti vai ihminen ja mitä mieltä se on Googlesta.

A-lehtien Tuuli Toivainen kertoi kampanjan tehokkuuden mittaamisesta monikanavaympäristössä. Jo paneelissa keskusteltiin siirtymisestä impressioiden ja klikkien mittaamisesta eteenpäin, ja samaa painotti myös Toivainen. ”Impressio on vain lupa puhutella”, hän muistutti ja kehotti tarkastelemaan laajempia kokonaisuuksia. Jokainen kanava tulee valita huolella ja sisältö suunnitella kanavan ominaispiirteet huomioon ottaen.


Liikkuva kuluttaja kiinni

Mobiililaitteiden määrän valtava kasvu asettaa mainostajille sekä haasteita että mahdollisuuksia. Siinä missä perinteinen mainonta menee usein mobiilikäyttäjältä ohi, tarjoavat henkilökohtaiset alati mukana kannettavat laitteet mielenkiintoisia mahdollisuuksia uudenlaiseen markkinointiin. Internet ja teknologia mahdollistavat myös entistä luovempia ratkaisuja ulkomainontaan.

Liikkuvan kuluttajan tavoittelua lähtivät ruotimaan MobileSensingin Peter Gréen ja mFabrikin Atte Kniivilä. He esittelivät luovia ja kekseliäitä tapoja tavoittaa ihmiset ulkona. Ihmiset saadaan osallistettua helposti kännykän kautta, mistä oivana esimerkkinä toimi taannoinen Mentoksen järjestämä tapahtuma Kampin Narikkatorilla, jossa ison näytön peliä ohjattiin oman kännykän kautta.

Aamupäivän päätti Frankly Partnersin Roope Ruotsalainen, joka sukelsi digitaalisen asiakaskokemuksen ytimeen. Ruotsalaisen mielestä digiaikaa vainoaa edelleen Gutenbergin haamu: monet asiat ajatellaan edelleen A4-arkin kautta. Esimerkeiksi tästä hän nosti sähköiset katalogit, pdf-julkaisut ja ajatuksen sisällön ”viemistä verkkoon” verkossa luomisen sijaan.

Ruotsalaisen mukaan paras asiakaskokemus syntyy naittamalla data intuitioon. Hän kritisoi yritysten laajamittaisiakin projekteja, joita lähdetään toteuttamaan teknologia edellä ja vasta sen jälkeen katsotaan, miten järjestelmä taipuu asiakaskokemuksen toteuttamiseen.


Digivuosi kolmessa kirjaimessa

HOT or NOTin panelistit ja puhujat tarjosivat mielenkiintoisia kulmia alati monimuotoistuvaan ja monimutkaistuvaan digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kenttään. Samat teemat puhuttivat läpi päivän, mutta eri kulmista, mainonta digiaikana kun on sekä jännittävää teknologiaa tarjoavia kekseliäitä tapahtumia että monikanavaista kampanjointia perinteisten mediaperheiden sähköisissä kanavissa.

IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala summasi aamupäivän annin ja vuoden tärkeimmät digi-ilmiöt kolmeen kirjaimeen: DTL. Dataa keräämällä ja jalostamalla saadaan tärkeää uutta tietoa, teknologia taas tarjoaa mahdollisuuksia tuoda palveluja ja sisältöä lähelle kuluttajaa, mutta ilman luovuutta, eli ihmisten osallistumista prosessiin, kaksi ensimmäistä valuu hukkaan.

IAB Finland kiittää kaikkia panelisteja ja puhujia sekä aktiivisesti niin paikan päällä kuin Twitterissä osallistunutta yleisöä! Seminaarin esitykset voit ladata täältä.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää