
Yhteisömanagerin arki, osa 1
Viime vuosina on syntynyt täysin uudenlainen ammatikunta koordinoimaan yritysten vuorovaikutteista digiviestintää. Heitä kutsutaan yhteisömanagereiksi tai community managereiksi.
Yhteisömanagerit
Yritysten yhteisöllisyyden, digisisältöjen, ja somekanavien managerointi alkaa vihdoin vakiintua henkilöiden ammattinimikkeisiin asti. Mikä hienointa, muutos on tapahtumassa laajamittaisesti toimialasta ja yritysten koosta riippumatta.
Yhteisömanagereiden kasvu kuvastaa koko digimarkkinoinnin suuntaa. Kun aiemmin yrityksen somesisältöjä hoidettiin solidaarisesti vasemmalla kädellä muiden työtehtävien lomassa, niin nyt siihen varataan tarvittavat resurssit.
Vuorovaikutteisuus asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa on elintärkeää. Markkinoijan on hyvä määrittää, kenelle asiat on delegoitu. Onko ne kenties ulkoistettu? Onko managerointiin varattu riittävästi aikaa? Tärkeintä on manageroinnin valtuuttaminen. Näin kehitetään suunnitelmallisuutta ja reagointikykyä. Yhteisömanagerin työssä ajoitus on usein hyvin merkittävässä roolissa.
Yhteisömanagereiden arki?
Yhteisömanagerit koordinoivat yrityksen viestintää ja sisällöntuotantoa itsenäisesti sekä muiden kanssa. Siten he ovat tärkeässä roolissa markkinointiviestinnän avainhenkilöinä. He ovat sisältömarkkinoinnin kapelimestareita, joilla on käsissään iso vastuu.
Toimin itse yhteisömanagerina muutamalla eri foorumilla. Mielestäni yhteisömanagerin ehkä tärkein tehtävänä on luoda pöhinää ja pitää oma asia edustettuna digissä. Tämä tapahtuu avaamalla keskustelua sekä tuottamalla ja jakamalla sisältöä. Erityisen tärkeää on innostaa ja opastaa muita pöhinän luomiseen.
Tämän artikkelisarjan tarkoituksena on avata yhteisömanagerin roolia. Alan ammattilaiset ja yhteisömanagerin tehtäviä hoitavat henkilöt tulevat kertomaan omasta työstään. Ohessa listattuna kysymyksiä, joihin pyritään pureutumaan tämän postaussarjan aikana:
- Millaisia asioita yhteisömanagerin työtehtäviin kuuluu? Millainen on yhteisömanagerin arki?
- Millaisia ominaisuuksia ja taitoja yhteisömanagerilta on hyvä löytyä? Milloin yhteisömanageri on onnistunut työssään?
- Mitkä ovat eri sidosryhmät ja tahot joiden kanssa yhteisömanageri toimii yhteistyössä?
- Millaisia vinkkejä asiantuntijat antavat yhteisömanagerina toimimiseen?
Suuren suosion saanut suomalaisille yhteisömanagereille suunnattu CMAD 2015 (Community Manager Appreciation Day) -tapahtuma järjestetään tänään jo neljättä kertaa Lahdessa. Sarjan seuraavassa osassa Dinglen markkinointipäällikkö Joonas Villanen jatkaa pureutumista yhteisömanagereiden maailmaan ja kertoo kuulumisia CMAD 2015 -tapahtumasta.
23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää