Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun
Kasvuyrityksen toimintaan liittyy krooninen pula lähes kaikesta. Kokeneenkin yrittäjän ajasta, usein rahasta, lähes aina henkilöresursseista ja erityisesti maksavista asiakkaista. Näitä haasteita olemme pohtimassa Mediapoliksen Maccelerator-kiihdyttämön toisella kaudella 17 potentiaalisen sisältöihin sekä mediaan liittyvän kasvuyrityksen kanssa. Useat teistä ovat jo auttamassa alkuvaiheen yrityksiä oraalle ja rohkaisemme tarjoamaan apua ohjausryhmä- tai hallitustyöskentelyyn. Palkkio on harvemmin taloudellista, mutta innostusta, strategiaoppia ja vaikeuksien kautta voittoon elämyksiä on tarjolla.
Neljään kokonaisuuteen jaetussa kiihdyttämövalmennuksessa yksi keskeisimmistä osa-alueista liittyy myyntiin ja markkinointiin. Ensimmäisen kauden kokemusten pohjalta päädyimme entistä vahvemmin keskittymään alkuvaiheessa asiakkaiden ja niiden tarpeiden tunnistamiseen. Yrittäjillä on lähes aina omakohtaista kokemusta palvelusta tai tuotteesta, jota on kehittämässä, ja vähintään intoa sekä paloa tarpeen ratkaisuun. Tältä pohjalta saamme usein varsin hyviä vastauksia siihen, ketkä ovat asiakkaitamme.
Hiukan vaikeammin keskustelu jatkuu kilpailijoista, kun oma ratkaisu nähdään kovin uniikkina ilmiönä. Aina kuitenkin kilpailemme tavalla tai toisella asiakkaidemme huomiosta, ajasta tai rahasta. Kunnianhimoa ei kasvuyrityksistä puutu. Ratkaisu halutaan hioa näyttäväksi ja mahdollisimman hyvin ajatellun tarpeen tyydyttäväksi. Valitettavan usein digitaalisia palveluita kehitettäessä pullonkaulaksi muodostuu puute koodareiden ajasta.
Kohderyhmältä palautteen voi kuitenkin saada vain muutamalla käyttöliittymän kuvalla ja parilla interaktiolla. Usein parasta palautetta on pilottikäyttäjien ihmettely ja ääneen lausutut toiveet, miten he haluaisivat tulevaa palvelua käyttää.
Omissa hankkeissani olen kiusallisen usein huomannut, että omat ongelman ratkaisuun avaimet ovatkin kovasti erilaiset kuin pilottikäyttäjien. Onneksi menemme tässä parempaan suuntaan ja analytiikan rooli on oivallettu palvelukehityksen keskiöön.
On luonnollista, ettei aikaisessa palvelukehitysvaiheessa tule vielä mietittyä vaihtoehtoisia myyntikanavia. Tuntuu, että rahoittajia varten tehty tuloslaskelma ei toimi, jos vielä myynnistä pitää maksaa jollekin. Kaikki ansaintamallit lähtevät asiakkaan ja sen tarpeen tunnistamisesta. Kenelle muulle tästä syntyy arvoa? Mitkä kanavat tai kumppanit auttavat asiakkaan tavoittamiseen kustannustehokkaasti? Usein joku kumppani on jo luottamuksellisen suhteen asiakkaaseen rakentanut ja voi olla hyvinkin komission arvoinen.
Tätä taustaa vasten olemme antaneet näille kasvuyritykselle 21-kohtaisen kysymyspatteriston, joista viisi käsittelee eri näkökulmista perustaa tulevalle myynnille ja markkinoinnille:
- Kuvailisin pääasiallisia asiakkaitamme … ja ne maksavat meille…
- Kilpailijoitamme ovat … ja asiakkaat valitsevat meidät koska….
- Olemme testanneet kohderyhmällä ratkaisuamme … ja palautteena ….
- Myynti asiakkaillemme tapahtuu… ja tärkein kumppanimme myynnissä on ...
- Teemme tuotteemme/palvelumme tunnetuksi asiakkaillemme… ja parhaiten kauppoihin johtava markkinointitoimenpiteemme on…
Olisi enemmän kuin mukava kuulla sinulta mitä muita asioita tälle listalle kannattaisi kokemustesi pohjalta nostaa. Kiitos, jos ehdit vastaamaan petri.pekki@digitalmedia.fi

Kirjoittaja Petri Pekki työskentelee konsulttina Digital Media Finlandissa ja kouluttajana Maccelerator kiihdyttämössä.
Lue myös Digital Median aiemmat kirjoitukset:
Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon
Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää