Icon
Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun IABlogi

Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun

24.05.2018 | Digital Media Finland

Kasvuyrityksen toimintaan liittyy krooninen pula lähes kaikesta. Kokeneenkin yrittäjän ajasta, usein rahasta, lähes aina henkilöresursseista ja erityisesti maksavista asiakkaista. Näitä haasteita olemme pohtimassa Mediapoliksen Maccelerator-kiihdyttämön toisella kaudella 17 potentiaalisen sisältöihin sekä mediaan liittyvän kasvuyrityksen kanssa. Useat teistä ovat jo auttamassa alkuvaiheen yrityksiä oraalle ja rohkaisemme tarjoamaan apua ohjausryhmä- tai hallitustyöskentelyyn. Palkkio on harvemmin taloudellista, mutta innostusta, strategiaoppia ja vaikeuksien kautta voittoon elämyksiä on tarjolla.

Neljään kokonaisuuteen jaetussa kiihdyttämövalmennuksessa yksi keskeisimmistä osa-alueista liittyy myyntiin ja markkinointiin. Ensimmäisen kauden kokemusten pohjalta päädyimme entistä vahvemmin keskittymään alkuvaiheessa asiakkaiden ja niiden tarpeiden tunnistamiseen. Yrittäjillä on lähes aina omakohtaista kokemusta palvelusta tai tuotteesta, jota on kehittämässä, ja vähintään intoa sekä paloa tarpeen ratkaisuun. Tältä pohjalta saamme usein varsin hyviä vastauksia siihen, ketkä ovat asiakkaitamme.

Hiukan vaikeammin keskustelu jatkuu kilpailijoista, kun oma ratkaisu nähdään kovin uniikkina ilmiönä. Aina kuitenkin kilpailemme tavalla tai toisella asiakkaidemme huomiosta, ajasta tai rahasta. Kunnianhimoa ei kasvuyrityksistä puutu. Ratkaisu halutaan hioa näyttäväksi ja mahdollisimman hyvin ajatellun tarpeen tyydyttäväksi. Valitettavan usein digitaalisia palveluita kehitettäessä pullonkaulaksi muodostuu puute koodareiden ajasta.

Kohderyhmältä palautteen voi kuitenkin saada vain muutamalla käyttöliittymän kuvalla ja parilla interaktiolla. Usein parasta palautetta on pilottikäyttäjien ihmettely ja ääneen lausutut toiveet, miten he haluaisivat tulevaa palvelua käyttää.

Omissa hankkeissani olen kiusallisen usein huomannut, että omat ongelman ratkaisuun avaimet ovatkin kovasti erilaiset kuin pilottikäyttäjien. Onneksi menemme tässä parempaan suuntaan ja analytiikan rooli on oivallettu palvelukehityksen keskiöön.

On luonnollista, ettei aikaisessa palvelukehitysvaiheessa tule vielä mietittyä vaihtoehtoisia myyntikanavia. Tuntuu, että rahoittajia varten tehty tuloslaskelma ei toimi, jos vielä myynnistä pitää maksaa jollekin. Kaikki ansaintamallit lähtevät asiakkaan ja sen tarpeen tunnistamisesta. Kenelle muulle tästä syntyy arvoa? Mitkä kanavat tai kumppanit auttavat asiakkaan tavoittamiseen kustannustehokkaasti? Usein joku kumppani on jo luottamuksellisen suhteen asiakkaaseen rakentanut ja voi olla hyvinkin komission arvoinen.

Tätä taustaa vasten olemme antaneet näille kasvuyritykselle 21-kohtaisen kysymyspatteriston, joista viisi käsittelee eri näkökulmista perustaa tulevalle myynnille ja markkinoinnille:

  1. Kuvailisin pääasiallisia asiakkaitamme … ja ne maksavat meille…
  2. Kilpailijoitamme ovat … ja asiakkaat valitsevat meidät koska….
  3. Olemme testanneet kohderyhmällä ratkaisuamme … ja palautteena ….
  4. Myynti asiakkaillemme tapahtuu… ja tärkein kumppanimme myynnissä on ...
  5. Teemme tuotteemme/palvelumme tunnetuksi asiakkaillemme… ja parhaiten kauppoihin johtava markkinointitoimenpiteemme on…

Olisi enemmän kuin mukava kuulla sinulta mitä muita asioita tälle listalle kannattaisi kokemustesi pohjalta nostaa. Kiitos, jos ehdit vastaamaan petri.pekki@digitalmedia.fi

Kirjoittaja Petri Pekki työskentelee konsulttina Digital Media Finlandissa ja kouluttajana Maccelerator kiihdyttämössä.

Lue myös Digital Median aiemmat kirjoitukset:

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon
Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää