Icon
Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla IABlogi

Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla

12.11.2020

Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa. Suurimmassa kasvussa oli sosiaalisen median mainonta ja hakumainonta, mutta myös muut verkkomainonnan momentit elpyivät merkittävästi. Muutos parempaan on merkittävä, sillä Q2/2020 aikana verkkomainonnan määrä laski 18 %.

”On erittäin rohkaisevaa huomata, miten nopeasti digimarkkina elpyi takaisin kasvuun. Vastaavia positiivisia uutisia on kiirinyt myös muualta Euroopasta. Pandemia on muuttanut useiden yritysten liiketoimintaa pysyvästi mm. verkkokaupan kasvun kautta. Esimerkiksi tästä syystä voi turvallisin mielin ennakoida verkkomainonnan kasvun positiivisen trendin jatkuvan myös tulevien kvartaalien aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Lue lisää Kantarin ja IAB Finlandin mediamainonnan kvartaalitiedotteesta.

Verkkomediamainonta Q3/2020

Luvut perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediamainonnan seurantaan sekä IAB Finlandin keräämään some- ja hakumainonnan määrään.

*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun

Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

lue lisää

30.05.2025

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

lue lisää

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää