Icon
Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019 IABlogi

Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019

06.02.2020

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2019 oli 1 258,5 miljoonaa euroa ja kasvua oli noin 1,2 %. Yksittäisistä mediaryhmistä kasvussa olivat verkkomainonta (+9,1 %), radiomainonta (+6,1 %), elokuvamainonta (+14,4 %) sekä ulko- ja liikennemainonta (+19,2 %). Lisäksi suurin osa ulkomainonnan kasvusta selittyy digitaalisen ulkomainonnan kasvulla, joka ei ole osana verkkomainonnan raportoituja lukuja.
Verkkomainonnassa kasvoivat niin Kantarin raportoimat kotimaiset media sekä IAB Finlandin estoimat haku- ja sosiaalisen median mainonta. Nopeinta mainosinvestointien kasvu vuonna 2019 oli sosiaalisen median kanavissa (+19 %) sekä hakumainonnassa (+9,4 %). Haku- ja sosiaalisen median mainonnan määrä yltää yhdessä jo yli 20 % osuuteen koko mediakakusta.
IAB on kehittänyt some- ja hakumainonnan määrän estimointia vuoden 2019 aikana ja kesken vuoden tehdyt muutokset eivät ole osa alla Kantarin kanssa yhdessä julkaistuja lukuja. Sosiaalisen median panostuksia kuvaavat luvut käsittävät Facebookin, Instagramin sekä YouTuben, mutta Q3/2019 alkaen tutkitut muut somekanavat (Twitter, LinkeIn, Snapchat ja TikTok) eivät ole osana vuosivertailua. IAB:n arvion mukaan yli 50 % kaikesta sosiaalisen median mainonnasta on jo videota.

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa. Kantar uudisti verkkomainonnan luokittelua vuoden 2019 alussa, joten luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoteen 2018.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.
*IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Hakusanamainonnan ja somemainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin.
*IAB Finland kerää haku-, sosiaalisen median kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, GroupM ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi.

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

IAB Jäsenesittely: Martin Kokholm ja AudienceProject

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Martin Kokholm ja AudienceProject

lue lisää

17.06.2024

IAB Jäsenesittely: Idlis ja Mikko Kivistö

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Idlis ja Mikko Kivistö

lue lisää

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää