Icon
Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014 IABlogi

Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014

29.01.2015

Tiedote 29.1.2015

Verkkomainonta kiihdytti kasvuaan 2014
Verkkomainonnan panostukset kasvoivat Suomessa yli kymmenen prosenttia. Verkkoon ja televisioon panostetaan nyt yhtä paljon mainosrahaa.

Verkkomainonnan määrä kasvoi tuntuvasti vuodesta 2013 vuoteen 2014, selviää tänään julkaistusta, Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.

Verkkomediamainonnan panostukset kasvoivat 10,8 %, kun edellisvuonna kasvua oli 6,8 %. Kokonaispanostusten arvo oli 264,9 miljoonaa euroa. Koko mediamainoskakusta verkko vei viime vuonna 22,5 %, saman verran kuin televisio. Sähköisistä mainosmuodoista verkkomediamainonta muodostaa jo lähes 45 %.


Mobiili jatkaa nousuaan

Kasvua tapahtui kaikilla verkkomediamainonnan osa-alueilla luokiteltuja ilmoituksia lukuun ottamatta.

Display-mainonnan panostukset, joihin lasketaan mukaan myös Facebook-, mobiili- ja in-stream-videomainonta, kasvoivat kokonaisuudessaan 15,5 %. Display-mainontaan panostettiin 138 miljoonaa euroa.

Mobiilimainonta jatkoi edelleen voimakasta kasvuaan. Mobiilin mainospanostukset kasvoivat vuodessa 64,7 % ja muodostavat nyt 9,9 % display-mainonnan kokonaisuudesta. Myös in-stream-videomainonta kasvoi tuntuvasti, 22,5 %. Se muodostaa 9,6 % display-mainonnasta. Facebook-mainonnan panostukset kasvoivat nekin lähes neljänneksen.

Hakumainontaan ja sähköisiin hakemistoihin tehdyt panostukset kasvoivat noin 9 % kumpikin.


Verkko kasvattaa markkinaosuuttaan mutta on jäljessä naapureita

Verkkomainonta on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä mainosmuotona perinteisempien kanavien rinnalla. Jyrkimpien, lähes 30 prosentin kasvuvuosien jälkeenkin se on noussut tuntuvasti monen muun mainosmuodon laskiessa ja kasvattanut markkinaosuuttaan merkittävästi.
Verkkomediamainonnan panostukset ovat hätistelleet television panostuksia pitkin vuotta 2014, ja kolmannella kvartaalilla verkko ylitti television panostukset ensimmäistä kertaa. Koko vuoden tarkastelussa päädyttiin samoihin osuuksiin.

”Digitaalisten sisältöjen merkitys kasvaa, eikä verkkomainonnan kasvua enää voida pistää uutuudenviehätyksen piikkiin. On hienoa, että yhä useampi mainostaja uskoo digitaaliseen mainontaan”, toteaa digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin järjestö IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Suomi laahaa kuitenkin edelleen perässä, kun tarkastellaan Pohjoismaiden digitaalisia mainospanostuksia. eMarketerin arvion mukaan verkko vei kaikista mainospanostuksista viime vuonna Tanskassa jo 40,1 % ja Ruotsissa 29,1 %. Suomi on 22,5 prosentin mainoskakkuosuudellaan siis tuntuvasti naapurimaitaan jäljessä.

”Mediamainontaan panostettiin valitettavasti hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna, mutta olen erittäin iloinen siitä, että verkkomainonta jatkaa hyvää kasvuaan. Sähköisen mainonnan osuus ohitti nyt ensimmäistä kertaa printtimainonnan ja uskon, että lähivuosina Suomen sähköisen mainonnan ja erityisesti verkkomainonnan osuus saavuttaa hitaanlaisesti mutta varmasti Eurooppalaisen tason”, sanoo IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Henrik Laine.

Lisätietoja:
Henrik Laine, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 050 5679121, henrik.laine (at) mtv.fi
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala (at) iab.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Havas Media ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki sekä Fiercer Media. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.


Lataa graafit täältä!

Verkkomediamainonnan kehitys 2013–2014 (miljoonaa euroa)

2013 2014 muutos (meur) muutos-%
Displaymainonta 119,5 138 18,6 15,5 %
Luokiteltu verkkomainonta 33,8 33,4 -0,4 -1,2 %
Hakusanamainonta ja sähköiset hakemistot 85,7 93,4 7,7 9,0 %
Yhteensä 239 264,8 25,8 10,8 %

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää