Icon
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta IABlogi

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

29.01.2021

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).

2020 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2019

Mediamainonta yhteensä 

1125,7  -11,3
Mainonta painetussa mediassa  273,9  24,3  -24,9 
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  220,7  19,6  -26,2 
Sanomalehdet, painettu  185,1  16,4  -24,8 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  35,7  3,2  -32,5 
Painetut aikakauslehdet  53,1  4,7  -19,3 
Yleisölehdet, painettu  16,7  1,5  -27,0 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  27,8  2,5  -16,3 
Asiakaslehdet, painettu  8,7  0,8  -11,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  795,0  70,6  -3,5 
Televisio  208,5  18,5  -9,2 
Radiomainonta  55,6  4,9  -20,2 
Verkkomainonta  528,1  46,9  +2,2 
Display ja Outstream video  128,6  11,4  -2,8 
Instream video  24,3  2,2  +3,8 
Luokiteltu ilmoittelu  40,6  3,6  -11,9 
Muu mainosmuoto  2,8  0,2  -3,5 
Some  150,2  13,3  +8,4 
Hakusanamainonta  181,7  16,1  +4,7 
Elokuvamainonta  2,8  0,2  -64,6 
Ulko- ja liikennemainonta 56,8 5,0 -29,0

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää