Icon
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta IABlogi

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

29.01.2021

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).

2020 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2019

Mediamainonta yhteensä 

1125,7  -11,3
Mainonta painetussa mediassa  273,9  24,3  -24,9 
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  220,7  19,6  -26,2 
Sanomalehdet, painettu  185,1  16,4  -24,8 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  35,7  3,2  -32,5 
Painetut aikakauslehdet  53,1  4,7  -19,3 
Yleisölehdet, painettu  16,7  1,5  -27,0 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  27,8  2,5  -16,3 
Asiakaslehdet, painettu  8,7  0,8  -11,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  795,0  70,6  -3,5 
Televisio  208,5  18,5  -9,2 
Radiomainonta  55,6  4,9  -20,2 
Verkkomainonta  528,1  46,9  +2,2 
Display ja Outstream video  128,6  11,4  -2,8 
Instream video  24,3  2,2  +3,8 
Luokiteltu ilmoittelu  40,6  3,6  -11,9 
Muu mainosmuoto  2,8  0,2  -3,5 
Some  150,2  13,3  +8,4 
Hakusanamainonta  181,7  16,1  +4,7 
Elokuvamainonta  2,8  0,2  -64,6 
Ulko- ja liikennemainonta 56,8 5,0 -29,0

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

12.01.2023

IAB Studio: Datan merkitys digitalisoituvassa B2B markkinoinnissa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin lisäksi Mira ja Patrick Nordic Morningilta. Mira Mäkiranta on pitkään työskennellyt datan parissa ja vetää muun muassa Nordic Morningin datatiimiä. Patrick Juselius puolestaan vetää Nordic Morningin asiakkuustiimiä ja ratkoo asiakkaiden haasteita yhdessä Miran kanssa.

lue lisää

20.12.2022

IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.

lue lisää

16.12.2022

IAB Studio: Missä mennään evästeiden kanssa - olemmeko me valmiina muutokseen?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Jan Ketonen Adformilta ja Sanna Myller LähiTapiolalta. Tässä jaksossa Pasi, Jan ja Sanna keskustelevat evästemuutoksesta vähän laajemmin. Mistä on tarkemmin kyse ja ennen kaikkea, miten se tulee vaikuttamaan markkinointiin.

lue lisää