
Verkkomainonta ja tv-mainonta toimivat yhdessä parhaiten!
Tutustuin IAB Interactissa (Barcelona) keväällä 2012 esiteltyyn mainos-caseen, jossa vertailtiin verkkomainonnan sekä televisiomainonnan toimivuutta keskenään. Lopputulos ei yllättänyt ollenkaan. Televisiomainonta ja verkkomainonta toimivat rinnakkain äärimmäisen tehokkaasti.
Case Maggi
Maggi lanseerasi taannoin UK:n markkinaan So Juicy -konseptin. Tuotteelle oli määritetty pääkohderyhmäksi perheelliset kotitaloudet. Mediavalikoima oli napakka – televisio- sekä verkkomainonta. Mediat toimivat hieman eri tavoin ostofunnelissa. Siinä missä verkkomainonta ”pesi” television niin televisio otti niskalenkin verkkomainonnasta. Verkkomainonnan ehkä hieman jopa yllättäen todettiin toimivan bränditietoisuuden lisääntymisen edistäjänä paremmin kuin tv:n. Toisaalta ostoaikeiden nostamisessa televisio oli merkittävästi verkkomainontaa parempi.
Kustannustehokkuus?
Brittiensaarilla televisiomainonta lienee eurooppalaiseen tapaan perin arvokasta. Niin myös tässä casessa. Kun kaikki kampanjan brändimittarit lasketaan yhteen, todettiin verkkomainonnan ehdottomaksi eduksi kustannustehokkuus. Maggille verkkomainonta toimi mediana 1/3 television kustannuksista. Toisaalta kampanja oli rakennettu kahden erilaisen kanavan lähtökohdista, joten tuo kustannusten ero lienee hyväksyttävissä.
Verkko ja televisio parhaat yhdessä (1+1 = 3)
Seuraavassa selkeästi lukuina brändimittareiden sekä medioiden yhteisvaikutus. Havainnot prosenttiyksikköinä vertailuna kontrolliryhmään.
Tulokset ovat erittäin rohkaisevia. Kyseessä on ollut siis kuluttajille suoraan suunnattu tuotelanseeraus ja Maggi on rakentanut kampanjan vain kahden kanavan varaan. Mutta se riitti. Yhteisvaikutuksiltaan näiden kahden sähköisen median toimivuus on suorastaan dynamiittia!
Sähköinen brändimainonnan tulevaisuus myös Suomessa?
Verkkomainonta on kasvanut jo pitkään mediaryhmistä vauhdikkaimmin. Syy on selkeä – kuluttajat käyttävät verkkoa eri tavoin ja joka päivä yhä enemmän ja enemmän. Suurimpien verkkomedioiden päivätavoittavuudet ovat jo paljon suurempia kuin suurimpien sanomalehtien. Ei siis ihme, että brändimainonta on hiljaa mutta varmasti tulossa verkkoon. Muutamien vuosien sisään televisiomainonta joutuu taipumaan digitaalisen mainonnan määrälle ja seuraavaksi tähtäimessä on ahtaalle joutunut printtimainonta. Mainonnantavat ja suuret mainospinnat tarjoavat brändeille jo tänä päivänä huikeat brändimainonnan mahdollisuudet. Tähän kun vielä yhdistetään verkkomedioiden mainonnan kohdentamisen tarkkuus sekä kustannustehokkuus, olen hyvin vakuuttunut, että sanomalehtimainonta huomaa digitaalisen mainonnan tulevan takaa kiinni ja vauhdilla!
Digitaalista syksyä!
09.11.2023
Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit
Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!
lue lisää02.11.2023
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!
IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.
lue lisää31.10.2023
Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää24.10.2023
Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää