
Vastaako Jouko Joku markkinointinne mittaamisesta ja tuloksellisuudesta?
Markkinoinnin ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnittelu on niin hauskaa puuhaa, että mukaan hyppää helposti koko organisaatio. Eikä siinä vielä kaikki. Jokaisen lähipiirilläkin on paljon hyviä mielipiteitä oikeasta linjasta. Mutta kun pöydälle nostetaan markkinoinnin laaja-alainen mittaaminen ja tekemisen tulosten kylmäverinen arviointi, väki vähenee. Pitopöytään jää usein vain se kuuluisa JOKU. Kutsutaan häntä nyt vaikka Jouko Jokuksi. Vaatii määrätietoista muutosjohtamista, jotta muutkin kiinnostuvat ja ymmärtävät mittaamisen tärkeyden.
Osallista jokainen organisaation jäsen mittaamiseen ja tuloksellisuuden seuraamiseen
Markkinoinnin mittaaminen kaadetaan usein analyytikkojen, data scientistien ja erilaisissa liiketoimintavastuissa olevien harteille. Vaikka yrityksen jokaikinen ihminen vaikuttaa tuloksellisuuteen. Siksi on tärkeää, että jokainen ymmärtää oman vaikutusvoimansa, asettaa tavoitteita toiminnalleen ja seuraa tuloksia.
Älä mystifioi mittaamista, tee siitä kaikille helppoa
- Avaa mittaamisen mekaniikkaa, tarkoitusta ja terminologiaa. Osoita tulokset. Kouluta ihmisiä tarpeen mukaan.
- Osallista kaikki yhteisten tavoitteiden määrittämiseen ja ymmärtämiseen. Kutsu vaikka hyvin fasilitoituihin työpajoihin, jotta kaikki saavat äänensä kuuluviin.
Käännä funktioiden tavoitekompassit samaan suuntaan
Suurimmat haasteet läpi koko organisaation menevien E2E-projektien läpiviennissä johtuu usein siitä, että eri funktioilla on erilaisia, jopa keskenään ristiriitaisia tavoitteita.
Kaikella tekemisellä, johtamisesta tuote- ja palvelukehitykseen, markkinointiin ja logistiikan arkeen asti, on oltava isossa kuvassa yhteinen suunta. Kun kaikilla on yhteinen tavoite, tuloksien seuraamiseen voidaan rakentaa yhteinen mittaristo. Yhteinen tavoite ja yhteinen mittaristo lisäävät tekemisen merkitystä myös yksilötasolla.
Auta funktioita näkemään niiden rooli yhteisten tavoitteiden rakentajana
- Ohjaa määrittämään operatiiviset ja taktiset tavoitteet osana strategisia kokonaistavoitteita.
- Jos tunnistatte tuloksellisuuden mittaamisessa kehitettävää, rakentakaa kehityksen tiekartta. Sopikaa vastuuhenkilöt, jotka vievät priorisoituja kehityskohteita eteenpäin. Haastakaa myös kumppaneita tuomaan omaa näkemystään kehitystyöhön ja miettimään teidän tarpeisiinne soveltuvia ratkaisuja.
- Käykää tuloksia yhdessä läpi säännöllisesti, jotta uudesta toimintamallista tulee osa normaalia arkea.
Rakenna työkalupakki asiakaspolun eri vaiheiden mittaamiseen
Markkinoinnin mittaamisessa on osattava käyttää ”työkalupakkia” oikein. Asiakaspolun eri vaiheiden ja erilaisten toimenpiteiden tuloksellisuuden todentamiseen tarvitaan erilaisia mittareita, erilaisia tapoja mitata ja usein myös erilaisia mittaussyklejä.
Taktisen, erityisesti digikanavissa toteutetun mainonnan mittaaminen ja raportointi on helpoimmillaan hyvin suoraviivaista ja reaaliaikaista. Tämä on tuonut ’kärsimättömyyttä’ markkinoinnin tuloksellisuuden todentamiseen. Ei malteta odottaa. Onneksi suunta on kääntynyt ja perustotuuskin palautuu mieleen: kokonaisvaltainen brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja mittareiksi tarvitaan muutakin kuin välitön aktivoituminen tai kova konversio.
Milloin organisaatio kannattaa osallistaa mittaaamiseen ja tuloksellisuuden seurantaan: NYT.
Vielä yksi vinkki: kollegani Dagmar Driven strategi Iida Marjosalmi kokosi 7+1-kohdan listan, jonka avulla markkinoinnin mittaamista voi kehittää systemaattisemmaksi ja laaja-alaisemmaksi.
Kirjoittaja Raisa Summanen kehittää yhdessä asiakkaittensa kanssa markkinoinnin tuloksellisuutta. Hän toimii Dagmarissa Senior Client Directorina.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää