
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä toteutti DOOH-mainonnan estimointiprojektin nyt kolmatta kertaa. Tutkimusmetodi oli täysin edellisvuosien kaltainen, eli markkina-arvio rakennettiin mediatoimistoille suunnatun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinnuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2023 yhteenä 84,6 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.
“Ulkomainonnan digitalisoituminen jatkuu ja Suomen markkina sen kehityksen eturintamassa. Vaikka IAB-työryhmän estimaatti ei ole täysin verrannollinen Kantarin markkinalukuihin, voi aika turvallisesti todeta ulkomainonnan olevan digitaalisempaa kuin moni olettaa. Yli 15 % kasvuun yltäminen melko haastavassa mediamarkkinassa on hyvä suoritus, jota korostaa myös muiden Pohjoismaiden kehitys. Viime vuonna digitaalinen ulkomainonta kasvoi Tanskassa noin 8 %, Norjassa 2% ja Ruotsissa markkinakasvu jäi flätiksi”, kommentoi IAB Finlandin DOOH-työryhmä puheenjohtaja Jesse Jussila.
Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on toiminut aktiivisesti julkaisten mm. kartan kaikista Suomen DOOH-lokaatioista sekä koostaen tunnusluku ja perustietodokumentin Suomen DOOH-tomijoista. Nämä molemmat sekä paljon muuta löydät TÄÄLTÄ!
Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
Jesse Jussila
Clear Channel, Head of Product & IAB Finlandin DOOH-työryhmä PJ
jesse.jussila@clearchannel.fi
040 553 0700
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää