Icon
Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki! IABlogi

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

28.10.2021 | Digitaalisen audion työryhmä

IAB:n digiaudiotyöryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja?

Podcastit ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja jo noin puolet suomalaisista kuuntelee podcasteja säännöllisesti. Mutta miten markkinoija voi niitä hyödyntää?

Podcasteja voi hyödyntää kaupallisesti kolmella tavalla:

1. Voit tehdä oman podcastin alusta saakka
2. Voit ostaa sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin
3. Voit ostaa spottimainontaa podcastien yhteyteen

Brändin oma podcast

Brändin oma podcast on organisaatiollesi tehty oma podcast. Tyypillisesti oma podcast koostuu 6-8 jakson tuotantokausista ja jos podcast menestyy, tuotantoa jatketaan uusilla kausilla.

Brändin oman podcastin etuja ovat:
- Brändi päättää sisällön ja sen, miten brändistä puhutaan
- Omassa podcastissa yleisö voi yhdistää brändin toivottuihin mielikuviin, esim. asiantuntijaksi tai vastuulliseksi toimijaksi
- Oma podcast mahdollistaa laadukkaan ja pitkäkestoisen läsnäolon kohderyhmän seurassa: tyypillisesti kuuntelija viettää jakson, eli siis brändin parissa, 20-25 minuuttia

Oman podcastin vetovoimaa voi lisätä mielenkiintoisilla vierailla sekä valitsemalla juontajaksi esim. brändin oman aihepiirin vaikuttaja tai asiantuntija. Kannattaa kuitenkin muistaa, että oma podcast ei ole mainos: sen pitää kertoa kuulijalle mielenkiintoinen tarina, jonka lomassa brändisi avainviestit tulevat esille.

Omaa podcastia tuotettaessa kannattaa huomioida:
- Oma podcast vaatii paitsi budjettia, myös aikaa.
- Oman podcastin markkinointi kannattaa suunnitella huolella, jotta se löytää yleisönsä.

Sisältötöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa

Omaa podcastia kevyempi ja helpompi vaihtoehto on tehdä sisältöyhteistyötä olemassa olevan podcastin kanssa. Sisältöyhteistyö ideoidaan yhdessä podcast-hostin (juontaja) kanssa ja se voi ilmentyä koko jakson ajan – voit esimerkiksi olla vieraana jaksossa – tai jakson alussa tai puolivälissä kumppanille omistetussa insertissä.

Yhteistyöllä olemassa olevan podcastin kanssa on monia hyötyjä:
- Podcastilla on jo oma, sitoutunut ja usein suuri yleisö, eikä sitä tarvitse rakentaa tyhjästä, kuten oman podcastin yleisöä
- Podcastin host on yleisönsä silmissä uskottava vaikuttaja, jonka sanaan ja suosituksiin luotetaan
- Podcast-yhteistyö on omaan podcastiin verrattuna halvempaa ja vaatii huomattavasti vähemmän aikaa

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki aiheet eivät sovi kaikkiin podcasteihin ja että briiffaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota, koska korjauksia valmiiseen audioon on työläämpää tehdä kuin esimerkiksi Instagramiin.

Mainostaminen podcastissa

Mainostaja voi esiintyä podcasteissa myös mainosspoteilla, jotka sijoitetaan tavallisesti julkaisijan alustalle joko useamman podcastin yhteyteen tai yhteen, valittuun podcastiin.

Spottimainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa isoja yleisöjä ja mainoskampanjan voi esimerkiksi yhdistää useampaan saman teeman tai samaa kohdeyleisöä tavoittavaan podcastiin. Yhtä lailla spottikampanjan yhdistäminen mediatalon muihin tuotteisiin onnistuu tehokkaasti.

Spottimainonnan ja sisältöyhteistyön väliltä valitessa tulee huomioida, että perinteisellä spottimainonnalla ei pääse aivan samalla tavalla podcastin sisältöön kiinni kuin sisältömarkkinoinnilla. Perinteinen spottimainonta vaatii myös melko suuren kontaktimäärän ollakseen kannattavaa.

Podcastit tarjoavat mainostajalle siis monenlaisia mahdollisuuksia, joita voidaan myös yhdistellä ja räätälöidä tarpeiden mukaan. Mainonnan yksityiskohdista kannattaa kysyä tämän julkaisun tekijöiltä, jotka tarjoavat kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja mainontaan podcastien yhteydessä.

Lue podcastien kaupallisista mahdollisuuksista lisää uudesta oppaasta täältä!

Alkuperäisen Podcast -mainonnan ostajan oppaan löydät täältä!

Tämän blogipostauksen ja oppaan ovat koostaneet IAB:n Digitaalisen audion työryhmä

23.06.2022

IAB Jäsenesittely: Meltwater ja Noora Suni

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Meltwater ja Noora Suni

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

07.06.2022

Alma tutki suomalaisen ohjelmallisen mainonnan ostajakenttää – kokosimme myös viisi vinkkiä ohjelmalliseen mainontaan

Halusimme Almalla selvittää, miten ohjelmallista mainontaa tehdään Suomessa ja millaiset lainalaisuudet pätevät ostajakentässä. Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus toteutettiin alkuvuodesta 2022 ja siihen vastasi 64 ohjelmallisesti ostoja tekevää ammattilaista mediatoimistoissa ja mainostajan trading deskeissä.

lue lisää