Icon
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus IABlogi

Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus

10.03.2021 | Janne Lohvansuu

Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.

Nykytilanteessa isot kansainväliset brändit ja tavarantoimittajat joutuvat kamppailemaan pienten ja ketterien paikallisten toimijoiden kanssa, joiden etuna on parempi ymmärrys paikallisista kulutustottumuksista. Verkko- ja mobiilikauppa tulevatkin pysyvästi muuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä sitä, millaista dialogia he käyvät brändien kanssa.

Mainostajan näkökulmasta kampanjatehokkuuden mittaamisen tekee vielä haastavammaksi “keksien kuolema” sekä tulevaisuudessa digitaalisen mitattavuuden vahva painottuminen first-party dataan.

Vähittäiskaupan rooli ja merkitys mainosalustana kasvaakin tulevaisuudessa yhä suuremmaksi, kun se pystyy oman rikkaan datansa avulla auttamaan brändeja oikean viestin löytämisessä ja hyvinkin rajattujen kohderyhmien tavoittamisessa.

Kaupan oma data hyötykäyttöön

Maailman suurin vähittäismyyntiketju Walmart on edelläkävijä, joka ei jää tälläkään alueella toiseksi. He päättivät tammikuussa lanseeratun Walmart Connect -palvelun avulla ryhtyä merkittäväksi mediatoimijaksi ja nousta globaalien johtavien mainosplatformien joukkoon Googlen ja Facebookin rinnalle – omaa mittavaa asiakasdataansa hyödyntämällä.

Yli 4500 myymälän kattava, ja jo tällä hetkellä 170 000 näyttöä edustava digitaalinen näyttömainosverkosto yhdistää kuluttajat ostopäätöksen hetkellä brändeihin kohdennetusti, saumattomana osana muuta digitaalista viestintää.

“Olemme rakentaneet merkittävän liiketoiminnan, jonka avulla voimme palvella mainostajia tavalla, johon muut eivät pysyt; monikanavaisena, itsenäisesti koko mainostajan arvoketjun kattavana mediayhtiönä.” summaa Janey Whiteside, Chief Customer Officer, Walmart Connect.

Juuri tämä laajempi, oman asiakaskunnan ostokäyttäytymistietoa hyödyntävä, kohdennettu tavoittavuus eri kanavissa luo vähittäiskaupalle kilpailuedun verkossa tai mobiilissa toimivia mainosjättejä vastaan. Kaupan kyky kohdata kuluttaja koko ostopolun ajan hyödyntämällä ja mittaamalla keräämänsä asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseen, palvellen samalla mainostajia, on ylivertainen. Vastaavaa mallia Yhdysvalloissa kertovat rakentavansa myös mm Target, Kroger, CVS sekä Walgreens.

Suomalaisista pisimmällä on S-ryhmä mittavalla mainosverkostollaan, jota myös me Doohlabsissa olemme mukana rakentamassa. S-Ryhmän näkökulmasta ja tavoitteista kertoikin SOK Median Anne Sassi IAB:n Hot Or Not 2021 -tapahtumassa ja blogikirjoituksessaan joulukuussa 2020.

Ulkomainonnan ja myymälämainonnan tavoittavuus avainasemassa

Vaikuttavuuden merkitys tulee olemaan vahvassa roolissa digitaalisessa ulkomainonnassa. Vaikuttavuuden mallintamisella eli “attribuutiomallinnuksella” tarkoitetaan konversion arvon jyvittämistä monikanavaisesti, sen jakaantuessa tasaisesti ostopolun eri vaiheille. Tähän tuo jatkossa helpotusta digitaaliseen ulkomainontaan kehitettävä yhteinen valuutta, joka on linjassa myös muiden markkinointimuotojen kanssa.

Myymälämedian ja vähittäiskaupan omat kanavat, sekä omaan dataan perustuva “suljettu” mainosekosysteemi mahdollistavat mainostajan näkökulmasta täysin uudenlaisen mitattavuuden, jonka avulla ketjun kaikkien osien vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa mallintaa kampanjakohtaisesti ensikontaktista ostohetkeen saakka. Tämän vuoksi me Doohlabsissa uskomme, että vähittäiskauppamedia on tulevaisuudessa yhä useamman mainostajan valinta.

Lue aiheesta lisää: doohlabs.com

Janne Lohvansuu

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää