Icon
Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus IABlogi

Sosiaalisen median mittaamisen suosituksen julkaisutilaisuus

13.12.2012 | Jari Jaanto

Julkaisimme IAB:n voimin Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen ensimmäisen version, jota olemme kehittäneet IAB:n sosiaalisen median työryhmän kanssa pitkin vuotta. Tästä annoinkin jo ensimakua tästä aikaisemmassa kirjoituksessani.

Suositus on ladattavissa tästä.

Suosituksen tekeminen lähti liikenteeseen siitä, kun kävimme ryhmän kanssa keskustelua ja totesimme että alalta puuttuu selkeät mittarit. Kun lähdimme tekemään työtä tulikin VCA:n kyselytutkimus julki, ja tämä vahvisti näkemystämme. Pureutuessamme huomasimme että mittareita on 200 joten halusimme lähteä selkeyttämään kenttää, ja jalostamaan näistä parempia.

Pitkän työn tulokset esittelimme sitten 1.11. Helsinki Hubissa. Paikalla oli n. 50 ihmistä ja tapahtumasta kirjoitti mm. Kauppalehti. Ohessa pari kuvaa:

Kuva 1: Jari Jaanto ja Birgitta Takala

Kuva 2: Yleisö

Kuva 3: Sosiaalisen median mittarit

Sosiaalisen median suosituksessa keskityimme siihen tärkeimpään asiaan, että Sosiaalisen median toiminnot pitäisi sitoa osaksi liiketoiminnallisia tavoitteita. Samalla esittelimme mittareita liittyen näkyvyyteen, osallistumiseen, jakamiseen sekä toimintaan.

Jatkossa tulemme jatkokehittämään mittaussuositusta. Seuraavaksi otamme palautteena saadut mediakohtaiset elementit huomioon sekä laitamme mukaan esimerkkicaseja. Myös Dagmarin blogissa oli paljon jatkokehitystoiveita, ja nämä tullaan ottamaan huomioon!

Tämän kaltaisia tapahtumia tulemmekin näkemään tulevaisuudessa, kun IAB:n voimalla saamme tuloksia ja esittelyitä tuotua esille! Kannattaa seurata IAB Finlandin Twitteriä ja Facebookia.

Lopuksi haluaisinkin toivottaa kaikki mukaan IAB:n sosiaalisen median työryhmän toimintaan! Seuraava kokoontumisemme on 23.1.2013 klo 14. Ilmottautumiset osoitteeseen toimisto AT iab.fi.

Kiitos kaikille IAB:laisille mahtavasta vuodesta!

Hauskaa joulunodotusta kaikille ja hyvää verkkomainonnan vuotta 2013!

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää