Icon
Sosiaalinen media IABlogi

Sosiaalinen media

19.03.2012 | Jari Jaanto

Sosiaalisesta mediasta liikkuu paljon kaikenlaista tarinaa. Monesti saatetaan käsittää että sosiaalinen media on pelkkä Facebook, ja sosiaalisen median mainonta display-mainonnan ostamista. Aivan näin ei kuitenkaan ole. On hyvä siis määritellä mistä tulen blogissani kirjoittamaan ja kertoa mistä oikein on kysymys.

Ihmisten välistä kommunikaatiota on ollut olemassa niin pitkään kuin ihmisiäkin. Nyt kun tämä luonnollinen kommunikaatio on saanut uusia mahdollisuuksia, kun työkalut ovat digitalisoituneet, ja tähän kommunikaatioon tarjoutuu mahdollisuus ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta.

Ei ole siis erikseen mitään virtuaalisia ihmisiä ja oikean maailman ihmisiä, kuten totesinkin Tiedosta-lehden artikkelissani. Sosiaalinen Media käsitteenä on sitten taas lujittunut kattokäsitteeksi isolle määrälle erilaisia digitaalisia työkaluja, joiden avulla ihmiset pystyvät olemaan yhteydessä toistensa kanssa.

Yksi hyvä määritelmä löytyy mielestäni Jussi-Pekka Erkkolan gradusta “sosiaalisen median käsitteestä”, joka menee seuraavasti:

"Sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin."

Markkinointi ja sosiaalinen media

Markkinointi taas on aina pohjimmiltaan asiakassuhteen aloittamista ja ylläpitoa. Kotlerin vanha määritelmä sanookin "markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa". Markkinointi käynnistää asiakassuhteen ja välittää arvoa asiakkaalle tuotteesta. Markkinoinnin tulisi olla tuotteeseen täysin integroitua ja saada ihmiset rakastamaan tuotetta.

Kun yhdistämme sosiaalisen median ja markkinoinnin, saadaan käyttöön käsite jossa käyttäjät/kuluttajat tulevat mukaan osaksi markkinointia. Tämä näkyy sitten siten, ettei tuotteen arvosta välitä viestiä suoraan sen omistaja, vaan kuluttaja tutuilleen. Prosessi ei ole tässä pelkästään yksisuuntainen, vaan samalla kuluttaja välittää tuotteen omistajalle arvokasta tietoa miten tuotetta pitäisi kehittää, sekä onko tuote sellainen mitä kuluttajat haluavat. Kannattaa myös muistaa, että 40-60% uskoo mainontaan, 90% kavereiden suosituksiin.

Kun palataan takaisin maan päälle, näkyy tämä sitten konkreettisemmin toimenpiteinä ja “pöhinänä” tuotteen ympärillä. Tällä pörinällä tarkoitetaan sitä, että käyttäjät ottavat tuotteen omakseen ja viestivät joko epäsuorasti tai suorasti siitä omalle “yhteisölleen” eli kaveripiirilleen.

Epäsuora viestintä on esimerkiksi tykkäys facebookissa. Käyttäjä tykkää jostain, ja samalla tämä heijastuu tämän Facebook-kavereiden newsfeediin. Suorempi jakaminen on sitten esimerkiksi viraalivideon kaivaminen Youtubesta, ja jakaminen omaan blogiinsa tai Twitteriin.

Tulen käsittelemään blogissani ajankohtaisia aiheita liittyen sosiaaliseen mediaan ja sen kaupalliseen hyödyntämiseen. Tulemme todennäköisesti pureutumaan analyyttisesti syvälle eri palveluihin ja kampanjoihin, sekä etsimään niiden ydintä. Samat ratkaisut ja vaihtoehdot ovat varmasti myös siirrettävissä eri ympäristöihin, ja näin tulemme IAB:n kautta kehittämään koko verkkomainonnan kenttää, auttamaan omalta osaltamme sen kasvussa ja muutoksessa.

Nyt tähän loppuun haastankin sinut, mistä asioista haluaisit IABlogin käsittelevän aiheita? Kirjoita rohkeasti kommentti ja tule mukaan kehittämään verkkomainonnan alaa!

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää