
Some 2.0
Some 2.0
IAB:n Some-markkinointia 2.0 -seminaarissa keskityttiin nimensä veroisesti sosiaaliseen mediaan päivitetyllä tatsilla. Aamupäivän aikana kuultiin muun muassa miten tv monipuolistuu somen avulla, kuinka radio on ollut aina sosiaalinen media, miksi blogeissa kannattaa näkyä ja miten sosiaalisen median avulla saadaan myyntiä kasvatettua. Seminaarin ennakkomarkkinointikin oli poikkeuksellisesti hyvin somepohjaista ja itse tapahtuman aikana käytiin vilkasta keskustelua Twitterissä. Päivän antia löytyy tsekkaamalla #somemarkkinat (joka muuten oli seminaariaamupäivän twiitatuin aihe).
Monipuolinen sosiaalinen media
Kuten seminaarin nimikin kertoi, sosiaalista mediaa tarkasteltiin 2.0-kulmalla. Somepöhinää on jo vuosia käyty, mutta nyt se on pikku hiljaa saavuttanut vakiintuneen paikkansa markkinointi- ja mediakentässä. Facebook, Twitter, blogit, Instagram, Youtube, Vine, Pinterest,… sosiaalisen median keinot ja mahdollisuudet ovat loputtomat. Case Kookengän esitelleet Social Media Fabin Heidi Tammiruusu ja Kookengän Marja-Liisa Sandqvist osoittivat, miten nämä kaikki voi yhdistää yhteen kampanjaan, jos vain intoa ja ideoita riittää. Nuorekkaan Andiamon ja perinteisen K-kengän sulauttaminen yhdeksi Kookenkä-brändiksi oli mielenkiintoinen yhdistelmä sosiaalisen median erilaisia ratkaisuja. Kampanjalla haluttiin vastata tarpeeseen tehdä jatkuvaa sisältöä, osallistaa ja olla vuorovaikutuksessa. Suunnittelijoiden livechatit, myyjien omat Instagram-kuvat, bloggaajayhteistyöt, musiikkivideot Youtubessa, vahva vuorovaikutus Facebookissa sekä monet muut somekeinot olivatkin osa Kookengän kampanjaa. Tämä kampanja osoittikin hienosti sen, kuinka voidaan koukuttaa ja pitää kiinnostus yllä erilaisilla sometoiminnoilla.
Aitoa ja laadukasta sisältöä somessa
Jokainen seminaarin esitys korosti sisällön tärkeyttä somessa. Hyvä tarinat kantaa, oli sitten kyse tv-hahmon Twitter-tilistä tai katutaiteilijoiden kenkävideoista. Seminaarissa esitellyt kampanjat osoittivat tapoja valjastaa ihmiset sisällöntuotantoon ja sitä kautta markkinointiin. Sosiaalisen median avulla voi myös tuottaa jatkokäyttöistä sisältöä, tästä hyvänä esimerkkinä blogit. Bloggaajien tuottama sisältö on laadukasta ja kiinnostavaa, ja he ovat oman alansa asiantuntijoita. Päivän Twitter-kommenteissa todettiinkin, että ”blogeissa kuvat ovat usein paljon hienompia ja ennen kaikkea aidompia, kuin useimmat mainoskuvat”. Sosiaalisen median sisällön aitous korostui myös päivän esityksistä, ja somesisällön rosoisuus sai kiitosta.
Some monipuolistaa perinteisen median
Vaikka seminaarissa todettiinkin, että suomalaisista on Twitterissä vasta 0,2 %, (ns. Suomen Närpiön kokoinen populaatio!) niin television seuraaminen Twitterin äärellä on huimassa nousussa. MTV Median Martti Lindholm julistikin esityksensä aluksi, että desktop on uusi printti ja mobiili on uusi musta. Maikkari onkin onnistunut yhdistämään somen lähetyksiinsä loistavasti mm. Putouksessa, lätkän MM-kisoissa ja BB:ssä. Ja lisää on varmasti luvassa, sillä kahden ruudun käyttäjien määrä kasvaa koko ajan, Jenkeissä 62 % käyttää kakkosruutua, Ruotsissa 79 %. Telkkarin puolella tämä on huima potentiaali, tarjoaahan lisäruudut mahdollisuuden tv-elämyksien laajentamiseen ja rikastamiseen, katsojien osallistamiseen ja tietenkin kaupallisten mahdollisuuksien lisäämiseen.
Myös radion puolella somen mahdollisuudet hyödynnetään. Itse asiassa radiohan on ensimmäinen sosiaalinen media, kuten SBS Discovery Radion Johannes Saukko totesi. Radiota on aina tehty yhdessä kuulijoiden kanssa ja se on ollut vuorovaikutteinen. Radiolle tunnusomaiset elementit ajankohtaisuus, sitoutuneisuus, epävirallisuus, yhteisöllisyys, avoimuus ja kuratointi toimivat myös sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalinen media lisää myyntiä ja tuo uusia kaupallisia mahdollisuuksia
Perinteinen huutaminen ja osta, osta, osta -kampanjointi ei sosiaalisessa mediassa toimi, vaan somessa luodaan enemmänkin tunnelmaa ja mielikuvaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kampanjoilla saavutettaisi hyviä myynnillisiä tuloksia. Esimerkiksi seminaarissa esitelty Kookengän trenditietoisille suunnattu Converse-kampanja Facebookissa, Youtubessa ja blogeissa lisäsi myyntiä yli 40 % . Sosiaalisen median erilaiset ratkaisut sisällöntuotannosta synkronoituun tv-mainontaan tuovatkin tarjolle kokonaan uusia kaupallisia mahdollisuuksia.
Sisältömarkkinointi on nyt kuuminta hottia ja sen parhaimpia toteuttamisalustoja on sosiaalinen media. Tulevaisuudessa nähdäänkin varmasti paljon niin innovatiivisia sosiaalisen median kampanjoita kuin itse sosiaalisen median kehitystäkin. #Somemarkkinat–twiiteissä pohdittiin eri somekanavien kehitystä ja sitä, miten mikäkin niistä jatkojalostuu. Se jää nähtäväksi. Mutta varmaa on, että somemarkkinat kasvavat ja mahdollisuudet lisääntyvät. Miten, se kuullaan viimeistään Some 3.0 –seminaarissa.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää