Icon
Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä IABlogi

Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä

09.05.2018 | IABvieras

Tekoälystä ja dataohjautuvasta markkinoinnista puhutaan markkinointiteknologioiden kentällä tällä hetkellä paljon.

Laajamittainen hyödyntäminen käytännössä vaikuttaa kuitenkin olevan kuplivaa puhetta rajallisempaa, mikä on toki leimallista uusien teknologioiden osalta.

IAB Finlandin Martech-työryhmän markkinointipäättäjille suunnatussa kyselyssä ja ryhmän keskusteluissa esiin nousivat tämän hetken markkinoinnin tekemisessä suurimpina asioina sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat. Mainonnan teknologioilla tarkoitamme esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä ja sisältömarkkinointi sisältää myös markkinoinnin automaation.

Dataohjautuva markkinointi on kuitenkin selvästi siirtymässä puheista käytännön tekemiseen. Kyselyssämme ja keskusteluissa data ja myyntiteknologiat olivat alueita, joihin harkitaan hankintoja seuraavan vuoden aikana. Datan ohella keskustellaan myös asiakasymmärryksestä ja nämä kaksi aluetta kytkeytyvätkin läheisesti toisiinsa, koska datan avulla voimme ymmärtää paremmin asiakkaitamme ja sen seurauksena luoda parempia asiakaskohtaamisia.

Kyselymme ja keskusteluidemme perusteella uusia teknologioita käyttöönotettaessa yritykset tekevät käyttöönoton joko täysin omilla resursseillaan tai hyödyntävät lisäksi ulkopuolista osaamista. Yleisimmin ulkopuolista apua hyödynnetään järjestelmien teknisessä asennuksessa ja niiden käytön koulutuksessa. Käyttöönoton jälkeen pääpaino teknologioiden käytössä siirtyy omalle henkilöstölle, mutta sen lisäksi ulkopuolinen apu on yleistä. Tekemistä ei kuitenkaan yleensä kokonaan ulkoisteta talon ulkopuolelle.

Sopimusten solmiminen teknologioiden tarjoajien kanssa on ollut yleisellä tasolla helppoa kuten myös sopivien teknologioiden valinta, joka tehdään joko itse tai kumppanin kanssa. Ulkopuolisen avun hakeminen saattaa liittyä asiantuntijuuden lisäämiseen ja erityisesti käyttöönottoprojektin resursointiin, sillä se nähtiin kyselyssämme haasteellisimpana osana projektia.

Järjestelmien käyttöönotossa puhutaan yleisessä puheessa usein ylittyneistä budjeteista mutta tämä ei kyselymme mukaan ole ollut ongelma markkinointiteknologioiden kanssa. Sen sijaan projektit ovat melko samassa suhteessa joko valmistuneet tai olleet valmistumatta alkuperäisessä aikataulussa. Tähän saattaa myös vaikuttaa se, että eri teknologioita saatetaan testata hyvinkin yksityiskohtaisesti. Asetetut tavoitteet on kuitenkin usein tavoitettu ja uusilla teknologioilla on nähty yhteys parantuneeseen asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen prosessien paranemiseen.

Keskitymme tämän vuoden aikana työryhmän toiminnassa parantamaan kokonaisymmärrystä tarjolla olevista markkinointiteknologioista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista.

Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on projektipäällikkö Relevant Digitalilla. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää