Icon
Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä IABlogi

Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä

09.05.2018 | IABvieras

Tekoälystä ja dataohjautuvasta markkinoinnista puhutaan markkinointiteknologioiden kentällä tällä hetkellä paljon.

Laajamittainen hyödyntäminen käytännössä vaikuttaa kuitenkin olevan kuplivaa puhetta rajallisempaa, mikä on toki leimallista uusien teknologioiden osalta.

IAB Finlandin Martech-työryhmän markkinointipäättäjille suunnatussa kyselyssä ja ryhmän keskusteluissa esiin nousivat tämän hetken markkinoinnin tekemisessä suurimpina asioina sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat. Mainonnan teknologioilla tarkoitamme esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä ja sisältömarkkinointi sisältää myös markkinoinnin automaation.

Dataohjautuva markkinointi on kuitenkin selvästi siirtymässä puheista käytännön tekemiseen. Kyselyssämme ja keskusteluissa data ja myyntiteknologiat olivat alueita, joihin harkitaan hankintoja seuraavan vuoden aikana. Datan ohella keskustellaan myös asiakasymmärryksestä ja nämä kaksi aluetta kytkeytyvätkin läheisesti toisiinsa, koska datan avulla voimme ymmärtää paremmin asiakkaitamme ja sen seurauksena luoda parempia asiakaskohtaamisia.

Kyselymme ja keskusteluidemme perusteella uusia teknologioita käyttöönotettaessa yritykset tekevät käyttöönoton joko täysin omilla resursseillaan tai hyödyntävät lisäksi ulkopuolista osaamista. Yleisimmin ulkopuolista apua hyödynnetään järjestelmien teknisessä asennuksessa ja niiden käytön koulutuksessa. Käyttöönoton jälkeen pääpaino teknologioiden käytössä siirtyy omalle henkilöstölle, mutta sen lisäksi ulkopuolinen apu on yleistä. Tekemistä ei kuitenkaan yleensä kokonaan ulkoisteta talon ulkopuolelle.

Sopimusten solmiminen teknologioiden tarjoajien kanssa on ollut yleisellä tasolla helppoa kuten myös sopivien teknologioiden valinta, joka tehdään joko itse tai kumppanin kanssa. Ulkopuolisen avun hakeminen saattaa liittyä asiantuntijuuden lisäämiseen ja erityisesti käyttöönottoprojektin resursointiin, sillä se nähtiin kyselyssämme haasteellisimpana osana projektia.

Järjestelmien käyttöönotossa puhutaan yleisessä puheessa usein ylittyneistä budjeteista mutta tämä ei kyselymme mukaan ole ollut ongelma markkinointiteknologioiden kanssa. Sen sijaan projektit ovat melko samassa suhteessa joko valmistuneet tai olleet valmistumatta alkuperäisessä aikataulussa. Tähän saattaa myös vaikuttaa se, että eri teknologioita saatetaan testata hyvinkin yksityiskohtaisesti. Asetetut tavoitteet on kuitenkin usein tavoitettu ja uusilla teknologioilla on nähty yhteys parantuneeseen asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen prosessien paranemiseen.

Keskitymme tämän vuoden aikana työryhmän toiminnassa parantamaan kokonaisymmärrystä tarjolla olevista markkinointiteknologioista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista.

Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on projektipäällikkö Relevant Digitalilla. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

27.11.2025

IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?

Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.

lue lisää

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää