Icon
Rojukasat pois, onnellisuus tilalle IABlogi

Rojukasat pois, onnellisuus tilalle

18.01.2016 | Lotta Heikkeri

Sosiaalisessa mediassa on jo hyvä tovi kohistu japanilaisesta kon mari -ilmiöstä. Japanilaisen ammattijärjestelijän Marie Kondon menetelmän periaate on heivata pois kaikki turha ja tarpeeton. Kun rojut katoavat, vapautuu energiaa tärkeämpään ja elämänlaatu paranee.

Kun tavaroita käydään läpi, tulee kysyä itseltään ”Tuottaako tämä minulle iloa?” Jos vastaus on ei, lentää tavara kierrätykseen tai roskalavalle.

Moni kehuu saaneensa elämäänsä uudenlaista iloa ja energiaa raivattuaan turhat asiat pois. Mitä jos samaa soveltaisi markkinointiviestintään? Mitä tapahtuisi, jos kävisi läpi kaikki kanavansa, ponnistuksensa ja riippakiviksi muodostuneet, turhiksi todetut lähdöt ja kysyisi, mitä iloa ja hyötyä kustakin on?


Vähennä, saat enemmän

Kon mari -mallin mukaan jäljelle jääneet tavarat ja esineet tuntuvat arvokkaammalta, kun ne eivät enää jää turhien rojujen varjoon. Kun kaapissa on enää kolme puseroa entisen kolmenkymmenen sijaan, löytyvät nuo kolme ihaninta, sopivinta ja toimivinta yltä entistä useammin.

Omien markkinointiviestinnän ponnistustensa kriittinen tarkkailu voi tehdä hyvää. Löytyykö somekanavia, joihin on liitytty vain koska se oli hip ja cool ja jotka unohdettiin viikon käytön jälkeen? Tai löytyykö vanhojen, vuosikalenteriin jääneiden mainontalähtöjen seasta vanha helmi, josta kannattaisi ottaa kaikki irti? Moni onkin alkanut miettiä, onko hajauttamisen sijaan mielekästä valita ne muutama toimivinta kanavaa.

Markkinoijien lisäksi myös julkaisijat voivat hyötyä raivauksesta. Radikaalimpaa kon maria harjoitti eräs hollantilainen jalkapallosivusto, joka karsi 35 prosenttia mainosnäytöistään mainonnan laadun parantamiseksi ja rajoitti mainospaikat kolmeen per sivu. Ja kuinka saitille kävikään? Alkukirpaisun jälkeen tulot palasivat samalle tasolle kuin ennen mainosnäyttöjen leikkaamista.


Raivaa, asiakkaasi saa enemmän

Paitsi että rojukasat vievät kodeista tärkeää tilaa, voivat ne myös aiheuttaa ahdistusta. Kun fyysistä maailmaa pistetään järjestykseen, järjestyy myös koko elämä ihmissuhteita myöten, lupaa Kondo.

Moni alan tämän hetken huolestuttavista ilmiöistä kasvaa ja kehittyy markkinointiviestinnän rojukasoissa. Kun sivustot ovat täynnä epämääräistä silppua, liiallisuuksiin vedetty retargetointi vainoaa joka nurkan takana ja jokikinen kanava työntää päälle puolihuolimatonta markkinointiviestiä, ahdistuu kuluttaja ja pahimmassa tapauksessa laittaa mainonnanesto-ohjelman päälle.

Määrän sijasta tulisikin tähdätä laatuun. Hyvä lähtökohta tälle on käydä läpi oma markkinointi- ja kanavaomaisuutensa kriittisellä silmällä. Kun tiedät, mitä sinulla on, osaat tarjota sitä asiakkaallesikin entistä paremmin.


ps. Mainonnan laatu on tänä vuonna IAB Finlandin toiminnan keskiössä. Työryhmissämme tehdään tärkeää työtä muun muassa ad blockereiden ja mainonnan tehon mittaamisen parissa, ja keskustelua alan tilasta ja ilmiöistä halutaan levittää entistä laajemmalle. Jos et vielä kuulu IAB-yhteisöön, jäseneksi pääset täältä.

(Kuva: Japanexperterna, cc by 2.0)

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää