Icon
Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa IABlogi

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa Euroopassa

07.08.2015

Tehokkuus houkuttaa eurooppalaisia mainosalan toimijoita panostamaan ohjelmalliseen ostamiseen. Osaavien tekijöiden puute ja datan omistajuus herättävät kuitenkin huolta.

Digitaalisen mainostilan myyminen ja ostaminen ohjelmallisesti on vahvassa kasvussa ympäri Eurooppaa, selviää IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportista. Kyselytutkimukseen ohjelmallisen ostamisen nykytilasta ja tulevaisuudesta vastasi yli tuhat mainostajan, julkaisijan tai toimiston edustajaa 29 maasta.

Yli 90 % vastaajista on sitä mieltä, että panostukset ohjelmalliseen ostamiseen tulevat kasvamaan seuraavan vuoden aikana. Noin 40 % vastaajista uskoo kasvua tulevan yli kolmanneksen nykyiseen verrattuna.

Tehokkuus houkuttaa, huolena datan omistajuus

Ohjelmallisen ostamisen osuus digitaalisen mainostilan myynnistä vaihtelee maittain. Raportti jaottelee Euroopan maat edistyneisiin ja keskivaiheen markkinoihin sekä markkinoihin jotka ovat vasta aloittamassa mainostilan myyntiä ja ostoa ohjelmallisesti. Suomi on raportissa sijoitettu edistyneiden markkinoiden joukkoon muun muassa Ruotsin, Tanskan ja Ison-Britannian kanssa. Edistyneillä markkinoilla alati tärkeämmässä roolissa ovat video- ja mobiilimainonnan ostaminen ohjelmallisesti.

Tehokkuus koettiin kyselyssä ohjelmallisen ostamisen suurimmaksi hyödyksi, joskin tehostamisen varaa koettiin olevan edelleen maksimihyödyn tuottamiseksi. Haasteiksi ohjelmallisen ostamisen prosessissa koettiin datan käsittely ja omistajuus sekä osaavien tekijöiden puute.

Tuoreen raportin tulokset ovat samankaltaisia kuin IAB Finlandin tekemässä selvityksessä Suomen markkinoista, joka julkaistiin osana Ohjelmallisen ostamisen opasta. Suomalaistutkimuksessa 80 % vastaajista oli sitä mieltä, että ohjelmallisen ostamisen merkitys tulee kasvamaan huomattavasti. Suomen markkinoiden haasteeksi koettiin osaavien tekijöiden puute sekä mitattavuuden ongelmat.

IAB Europen Attitudes Towards Programmatic Advertising -raportti
IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen opas

IAB Finland ry on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kasvua ja kehitystä edistävä järjestö, joka muodostuu noin sadasta jäsenyrityksestä. Jäsenet ovat digitaalisia medioita, mainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä sekä mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsenmaa.

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää

21.01.2022

IAB Jäsenesittely: LeadSpark ja Sami Lahtinen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa LeadSpark ja Sami Lahtinen

lue lisää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää