
Netin käytössä iällä on väliä!
Iän merkitys ihmisten käyttäytymistä määrittelevänä tekijänä on
vähentynyt. Eri ikäryhmien väliset erot ovat kaventuneet, eivätkä
ihmisten elämät noudata enää samanlaisia kaavoja kuin aiemmin. Esim.
samassa nelikymppisten kaveriporukassa voi olla yksi isoäiti, yksi
esikoistaan odottava ja yksi lapseton ikisinkku.
Lähes koko työikäinen väestö käyttää jo internetiä, mutta netin
käyttötavoissa ikä on selkeästi erotteleva tekijä, vahvistaa tuore
NetTrack-tutkimus. Kun nuoremmat ovat netissä, vanhemmat käyvät
siellä. Nuorten netin käyttö on myös paljon monipuolisempaa kuin
vanhempien. Alle 25-vuotiaiden internetkäyttö painottuu ilta-aikaan,
jolloin noin puolet heistä viihtyy sosiaalisen median parissa. Yli
50-vuotiaiden nettikäyttö jakautuu tasaisemmin päivän mittaan ja
heidän netin käytöstään uutisten seuraaminen ja sähköposti haukkaavat
leijonan osan.
Alle 25-vuotiaista noin puolet kuuntelee netin kautta musiikkia ja
lukee blogeja. Yli 50-vuotiaista musiikkia kuuntelee vain 10% ja
blogeja lukee 32%.
Arvatkaapa muuten, ketkä ovat aktiivisimpia Facebookkareita?
…Oikea vastaus on: alle 35-vuotiaat naiset!
Kooste suomalaisten verkon käytöstä: TNS Gallup NetTrack 2013
02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää