Icon
Netin käytössä iällä on väliä! IABlogi

Netin käytössä iällä on väliä!

28.02.2013 | Anu Vuokko, TNS Gallup

Iän merkitys ihmisten käyttäytymistä määrittelevänä tekijänä on

vähentynyt. Eri ikäryhmien väliset erot ovat kaventuneet, eivätkä

ihmisten elämät noudata enää samanlaisia kaavoja kuin aiemmin. Esim.

samassa nelikymppisten kaveriporukassa voi olla yksi isoäiti, yksi

esikoistaan odottava ja yksi lapseton ikisinkku.

Lähes koko työikäinen väestö käyttää jo internetiä, mutta netin

käyttötavoissa ikä on selkeästi erotteleva tekijä, vahvistaa tuore

NetTrack-tutkimus. Kun nuoremmat ovat netissä, vanhemmat käyvät

siellä. Nuorten netin käyttö on myös paljon monipuolisempaa kuin

vanhempien. Alle 25-vuotiaiden internetkäyttö painottuu ilta-aikaan,

jolloin noin puolet heistä viihtyy sosiaalisen median parissa. Yli

50-vuotiaiden nettikäyttö jakautuu tasaisemmin päivän mittaan ja

heidän netin käytöstään uutisten seuraaminen ja sähköposti haukkaavat

leijonan osan.

Alle 25-vuotiaista noin puolet kuuntelee netin kautta musiikkia ja

lukee blogeja. Yli 50-vuotiaista musiikkia kuuntelee vain 10% ja

blogeja lukee 32%.

Arvatkaapa muuten, ketkä ovat aktiivisimpia Facebookkareita?

…Oikea vastaus on: alle 35-vuotiaat naiset!

Kooste suomalaisten verkon käytöstä: TNS Gallup NetTrack 2013

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää