Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista
Kun markkinointitaustainen yleisjohtaja on Suomessa harvinaisuus, olisi toivottavaa, että johdolla olisi muuten ajantasainen kuva markkinoinnista: mitä se on, mitä sillä tehdään ja mitä sillä voi saada aikaan.
Hei johtaja, ethän halua olla vaivaannuttavaa kuultavaa kun otat kantaa yrityksesi ja brändiesi markkinointiin ja vaikuttavuuteen? Kuilu talon juniorimarkkinointiväen ja ylimmän johdon käsityksissä voi olla – nooh, esim. 20 vuoden kehityksen kokoinen. Mutta ei hätää: tästä pääset alkuun. Vaivaannuttavan väittämän jälkeen saat täsmätietoa jatko-opiskeluun.
”Markkinoinnissa mikään ei ole muuttunut 20 vuodessa”. - Aloita vaikka tästä: 100 ideaa, jotka ovat muuttaneet markkinoinnin. Kooste on vuodelta 2012, joten senkin jälkeen on ilmaantunut pari uutta.
Melkein kaikki on muuttunut. Analytiikka ja automaatio ovat räjäyttäneet informaation määrän kattoon ja miltei kaikki tekeminen on mitattavissa. Luovuudella on edelleen sijansa, ja datankin hyödyntämisessä tarvitaan luovuutta. Perinteistä markkinointiymmärrystä ei voi kääntää yön yli digitaaliseksi ja olettaa menestyvänsä. Yritysten pitää muuttaa tapansa olla yhteydessä markkinaansa, ymmärtää sitä ja toimia siellä. Tiedon jalostaminen ja hyödyntäminen on yhtä tärkeää kuin sen jatkuva kerääminen.
”Kyllä markkinoija edelleen voi hallita omaa brändimielikuvaansa”. - Kunpa voisikin, tekee mieli huokaista. Brändiä ei tuutata enää, jos on koskaan tuutattukaan, yksisuuntaisesti. Asiakas päättää. Brändin kontrolli on aina markkinoilla. Asiakaskohtaamisissa se mitataan, ja niiden puutteessa. Tästä aiheesta löydät monta hyvää blogia siteerattavaksi.
”Meillä it-osasto edelleen päättää mitä ohjelmistoja ja työkaluja meidän talon eri osastot, kuten markkinointi, käyttää”. - Gartnerhan sen taisi sanoa ensin: CMO:n it-budjetti voi ylittää CTO:n budjetit ihan näinä päivinä. Tässä on tarkka paikka sekä ostamisessa että käyttöönotossa. Markkinointi tarvitsee teknologiaosaamista eikä hankintoja voi ulkoistaa kokonaan edes omalle it:lle. Markkinointiteknologian palapeli pitää ymmärtää itsekin. Muuten häntä heiluttaa koiraa.
”Digimarkkinointi on erillisten ihmisten hommaa mistä meidän muiden ei niin tartte kaikkea ymmärtää”. - Ei ehkä kaikkea, mutta aika paljon pitää. Johdon pitää ymmärtää miten sen asiakkaat toimivat ja missä he elävät – myös digissä. Ja miten yritys on siellä läsnä, mitä kieltä puhuu, missä kanavissa, kenen äänellä. Johdon pitää osata johtaa uudenlaisia tiimejään ja muuttuvaa yritystään. Kuulla, oppia, päivittää näkemyksiään. Onnea muutokseen!

Kirjoittaja Liisa Kotilainen on Digital Media Finlandin konsultti
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää