Icon
Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista IABlogi

Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista

01.06.2017 | Digital Media Finland

Kun markkinointitaustainen yleisjohtaja on Suomessa harvinaisuus, olisi toivottavaa, että johdolla olisi muuten ajantasainen kuva markkinoinnista: mitä se on, mitä sillä tehdään ja mitä sillä voi saada aikaan.

Hei johtaja, ethän halua olla vaivaannuttavaa kuultavaa kun otat kantaa yrityksesi ja brändiesi markkinointiin ja vaikuttavuuteen? Kuilu talon juniorimarkkinointiväen ja ylimmän johdon käsityksissä voi olla – nooh, esim. 20 vuoden kehityksen kokoinen. Mutta ei hätää: tästä pääset alkuun. Vaivaannuttavan väittämän jälkeen saat täsmätietoa jatko-opiskeluun.

”Markkinoinnissa mikään ei ole muuttunut 20 vuodessa”. - Aloita vaikka tästä: 100 ideaa, jotka ovat muuttaneet markkinoinnin. Kooste on vuodelta 2012, joten senkin jälkeen on ilmaantunut pari uutta.

Melkein kaikki on muuttunut. Analytiikka ja automaatio ovat räjäyttäneet informaation määrän kattoon ja miltei kaikki tekeminen on mitattavissa. Luovuudella on edelleen sijansa, ja datankin hyödyntämisessä tarvitaan luovuutta. Perinteistä markkinointiymmärrystä ei voi kääntää yön yli digitaaliseksi ja olettaa menestyvänsä. Yritysten pitää muuttaa tapansa olla yhteydessä markkinaansa, ymmärtää sitä ja toimia siellä. Tiedon jalostaminen ja hyödyntäminen on yhtä tärkeää kuin sen jatkuva kerääminen.

”Kyllä markkinoija edelleen voi hallita omaa brändimielikuvaansa”. - Kunpa voisikin, tekee mieli huokaista. Brändiä ei tuutata enää, jos on koskaan tuutattukaan, yksisuuntaisesti. Asiakas päättää. Brändin kontrolli on aina markkinoilla. Asiakaskohtaamisissa se mitataan, ja niiden puutteessa. Tästä aiheesta löydät monta hyvää blogia siteerattavaksi.

”Meillä it-osasto edelleen päättää mitä ohjelmistoja ja työkaluja meidän talon eri osastot, kuten markkinointi, käyttää”. - Gartnerhan sen taisi sanoa ensin: CMO:n it-budjetti voi ylittää CTO:n budjetit ihan näinä päivinä. Tässä on tarkka paikka sekä ostamisessa että käyttöönotossa. Markkinointi tarvitsee teknologiaosaamista eikä hankintoja voi ulkoistaa kokonaan edes omalle it:lle. Markkinointiteknologian palapeli pitää ymmärtää itsekin. Muuten häntä heiluttaa koiraa.

”Digimarkkinointi on erillisten ihmisten hommaa mistä meidän muiden ei niin tartte kaikkea ymmärtää”. - Ei ehkä kaikkea, mutta aika paljon pitää. Johdon pitää ymmärtää miten sen asiakkaat toimivat ja missä he elävät – myös digissä. Ja miten yritys on siellä läsnä, mitä kieltä puhuu, missä kanavissa, kenen äänellä. Johdon pitää osata johtaa uudenlaisia tiimejään ja muuttuvaa yritystään. Kuulla, oppia, päivittää näkemyksiään. Onnea muutokseen!

Kirjoittaja Liisa Kotilainen on Digital Media Finlandin konsultti

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

IAB Jäsenesittely: Martin Kokholm ja AudienceProject

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Martin Kokholm ja AudienceProject

lue lisää

17.06.2024

IAB Jäsenesittely: Idlis ja Mikko Kivistö

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Idlis ja Mikko Kivistö

lue lisää

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää