Icon
Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa IABlogi

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

09.12.2019 | Tuukka Aaltonen, Relevant Digital

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta. Oli kyse sitten sosiaalisessa mediassa kyseisen palvelun omasta kohdennusdatasta tai ohjelmallisessa ostamisessa eri datan tarjoajien kohdennusdatasta.

Kolmannen osapuolen datalla voi kuitenkin olla paikkansa myös siinä, mitä tapahtuu klikkauksen tai muun sivustolle saapumisen jälkeen. Laajemmalla ulkopuolisilla datalla voidaan tehokkaammin analysoida omien palveluiden yleisöjen eri tietoja tai kiinnostuksen kohteita. Samalla voidaan parantaa omaa asiakasymmärrystä, joka muodostuu useista eri tietolähteistä verkkodata yhtenä niistä.

Sen lisäksi ulkopuolista dataa voidaan hyödyntää auditoimaan mainonnan tai muuta kautta tulevaa yleisöä. Onko se tavoiteltua kohderyhmää? Kolmannen osapuolen dataa voidaan hyödyntää analysoimaan lopputulosta eli mainoksesta kiinnostuneita sivustolle asti tulleita yleisöjä. Näin myös tilanteissa, joissa itse mainoksen kohdennuksessa ei käytettäisi dataa vaan se kohdennettaisiin aiheen tai sivuston mukaan kontekstuaalisesti.

Tarpeeksi suurissa sivustotapahtumien määrissä voidaan tehdä myös kiinnostavampia analyyseja. Osto- tai muita sivuston tavoitteiden saavutuksia eli konversiotapahtumia voidaan verrata muuhun sivuston yleisöön tai eri mainoskampanjoista saatuihin yleisöihin, kun konversiotapahtumia on riittäviä määriä.

Yleisöjen analysoimisen lisäksi dataa voidaan hyödyntää konkreettisemmin sivuston tai palvelun personoinnissa. Tässä omalla datalla on suuri rooli mutta sen jättämiä aukkoja tai rajallisuutta voidaan täydentää kolmannen osapuolen datalla.

Käytännössä tämä voi esimerkiksi tarkoittaa ostopolun lyhentämistä tuomalla kohderyhmän yleisöjä kiinnostavia sisältöjä esille. Yhtä lailla se voi tarkoittaa tuotekuvausten muokkausta tai jonkinlaista muuta mallia missä yhdistetään omaa dataa ja ulkopuolista dataa. Parhaimpiin tuloksiin voidaankin päästä ensin mallintamalla omat tutkitut kohderyhmät ulkopuoliseen laajempaan dataan ja sitten käyttämällä sitä eri toimenpiteisiin. Olivat toimenpiteet sitten mainostamista, analyysia, mainonnan jälkeistä ostopolun muokkausta tai lopullisen ostopäätöksen teon helpottamista.

Näitä toimenpiteitä tehdessä on myös hyvä ymmärtää millaista kolmannen osapuolen käyttämä data on. Miten se on kerätty? Kuinka tuoretta tai tarkkaa se on? Miten sen kohderyhmät on muodostettu? Millainen sen ansaintalogiikka on? Näistä aiheista ovat laajemmin täällä hiljattain ja ansiokkaasti kirjoittaneet muun muassa Veli-Matti Nurmela ja Marko Saarinen.


Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö ja jokapaikan digimainonnan työmyyrä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää