Icon
Markkinointi Kerää Tykkäyksiä - Paitsi Toimitusjohtajalta IABlogi

Markkinointi Kerää Tykkäyksiä - Paitsi Toimitusjohtajalta

11.09.2012 | Mikko Seppä, Snoobi

80 % toimitusjohtajista ei luota markkinointiosaston toimintaan, kertoo
brittiläisen Fournaise Marketing Groupin laaja tutkimus.

Perspektiiviä tarjoaa se, että talousjohtajien kohdalla vastaava
luku on vain 10 %. Ei liene yllättävää, että Suomen suurimpien
yritysten toimitusjohtajista ani harvalla on markkinointitausta.

Markkinoinnin näennäinen epäluotettavuus johtuu tutkimuksen
mukaan siitä, että johdon mielestä markkinointi keskittyy vääriin
mittareihin: myynnin tai myyntimahdollisuuksien sijaan kasvatetaan
tykkääjien määrää tai tunnettuutta.

Markkinoinnin puolella tuoton merkitys ei ole voinut tulla yllätyksenä.
Forresterin tekemän tutkimuksen mukaan 76 % markkinointiammattilaisista
uskoi jo vuonna 2007 tuoton raportoinnin tuovan markkinoinnille lisää
uskottavuutta (Q1 2007 B2B Marketing Measurement Online Survey).

Miksei markkinointi sitten raportoi tuottoa johdolle useammin? Kolmesta syystä:
tuoton raportointia ei edellytetä, tuottoa ei osata selvittää - tai pahimmassa
tapauksessa tuottoa ei uskalleta tai haluta selvittää.

Ennen kuin vastalauseiden aalto yltyy tsunamiksi, on toki myönnettävä,
että offline-puolella euromääräisen tuoton näyttäminen voi olla
vaikeaa tai joissain tapauksissa jopa mahdotonta.

Markkinoinnin tuottoa on kuitenkin mitattu jo vuosikymmeniä ennen
internetin syntyä, joten kyllä hätä keinot keksii.

Verkko Pelastaa

Palataan takaisin tähän päivään ja verkkoon. Klisee maailman
muuttumisesta on tänä päivänä enemmän totta kuin koskaan, ja
markkinointiosastot ovat jääneet auttamatta jälkeen.

Jostain syystä esimerkiksi teknologisen kehityksen mukanaan tuomia
mahdollisuuksia ei suostuta näkemään, vaan kehitys koetaan uhkana.

Verkkomarkkinoinnin tuoton mittaaminen on tänä päivänä helpompaa
kuin koskaan. Se vaatii vain sen, että kaikilta yhteistyökumppaneilta
edellytetään läpinäkyvää raportointia tehtyjen toimenpiteiden
tuloksista.

Lähtökohtaisesti toimenpiteiden tehokkuuden arviointi kannattaa
pitää yrityksen sisällä, sillä ulkoisilla tahoilla ei koskaan ole
yhtä syvällistä tuntemusta yrityksen liiketoiminnasta.

Jos tehokkuuden arviointi ei onnistu sisäisesti joko ajan tai
ammattitaidon puutteen takia, sen voi myös ulkoistaa, mutta kannattaa
olla tarkkana siitä, kenelle.

Jos toimenpiteiden toteuttajat mittaavat omaa menestystään itse
keksimillään mittareilla, ollaan aika heikoilla jäillä.

Puolueettoman tahon tuomio on aina objektiivisempi.

Osavastuu Johdolla

Mutta ei markkinoinnin tarvitse koko vastuuta kantaa. Tilanne on
nimittäin osittain johdon syytä. Liiketoiminnassa saa täsmälleen
sitä, mitä tilaa - tai mittaa. Jos markkinoinnin mittarit ovat
epäselviä, sitä ovat myös tulokset.

Ensimmäinen askel ongelman ratkaisemiseksi on ongelman myöntäminen.

Markkinoinnille pitää asettaa oikeat tavoitteet ja edellyttää
raportointia sellaisilla mittareilla, joiden hyödyllisyyteen johtokin
voi luottaa.

Markkinoinnin todellisen tuoton mittaaminen voi aluksi jännittää,
mutta rohkeus palkitaan. Jos lähtötilanne näyttää kehnolta, voi
ainakin onnitella itseään siitä, että ensimmäinen askel kohti
parempaa tulevaisuutta on otettu.

Eräs mainosmies totesi vuosikymmeniä sitten näin:
"Älä lakkaa testaamasta, niin mainontasi ei lakkaa kehittymästä."
Pätee myös tänä päivänä.

Links:
http://www.fournaisegroup.com/CEOs-Do-Not-Trust-Marketers.asp

04.10.2022

IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana Ira Vihma Improve Medialta, Joona Haatainen Trootilta ja Riina Ahonen Httpoolilta. Tässä jaksossa puhutaan erilaisista sosiaalisen median kanavista, kuten Jodelista, TikTokista ja Snapchatista. Pasi selvitti myös mikä uusi markkinoille pompannut ilmiö, BeReal, oikein on.

lue lisää

13.09.2022

IAB Studio: Sisältömarkkinointi ja kuumat trendit

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran vieraana Ria Vaahto Sanomalta ja Martti Penttilä dentsulta. Tässä jaksossa Ria ja Martti tuovat terveisiä maailmalta sisältömarkkinoinnin seminaareista. Mitä sisältömarkkinoinnille kuuluu ja minkälaisia trendejä maailmalla on nähtävissä.

lue lisää

07.09.2022

Mainoseurojen vaikuttavuus videomainonnan eri kanavissa

Mainoseurojen tuotto on varmasti asia, joka on jokaisen markkinoijan huulilla kampanjasuunnitelmia ja mediavalikkoa rakentaessa - mistä mediakanavista ja ympäristöistä tavoittaa se yleisö sekä ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat omalle yritykselle kaikista arvokkaimpia?

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää