
Markkinoinnin tukena - Data ja IT
Markkinoinnin ja myynnin välisen yhteispelin sujuvuudesta puhutaan jatkuvasti, vaikka tärkeämpi yhteistyökumppani saattaa nykyään löytyä IT:n puolelta. Verkkosivujen päivitys, kampanjoiden toteutus, datalähteiden integrointi sekä datan hyödyntäminen markkinointiin vaativat IT:n ja markkinoinnin tiukkaa yhteistyötä.
Markkinoinnin onnistumisen ja tehokkuuden turvaamiseksi, yrityksen IT:n sekä markkinoinnin tulisi olla tietoisia toistensa suunnitelmista, tavoitteista, ja haasteista. Luonnollinen kohtaamispiste on jo olemassa, ja sen nimi on DevOps.
Mikä ihmeen DevOps?
DevOps muodostuu sanoista “Development” ja “Operations”. Nimensä mukaisesti se on kokoelma käytäntöjä ja työkaluja, jotka parantavat sovelluskehityksen ja ylläpidon yhteistyön sujuvuutta. Sen tavoitteena on nopeuttaa ja tehostaa uusien ideoiden kehitystä, testausta, ja lopulta tuotantoon vientiä. DevOps on nopeasti nostanut profiiliaan IT-alalla, ja kasvun ennustetaan jatkuvan.
Yhtälöstä ei kuitenkaan saisi unohtaa markkinointia. Reagointitarve nykymaailman viestinnässä voi olla hyvinkin nopea, varsinkin sosiaalisessa mediassa leviävä villitys saattaa avata markkinointimahdollisuuden, joka on auki vain muutamia päiviä tai tunteja. Mahdollisuuden hyödyntäminen saattaa kuitenkin jäädä vaillinaiseksi, jos IT ei näe siihen reagointia yhtä lailla prioriteettina, ja markkinoinnin lähettämiin tiketteihin vastataan aivan liian myöhään.
Samalla tavalla on oleellista, että markkinoinnilla on päivitetty ja täsmällinen data käytössä asiakaskontaktointiin, jotta oikeat viestit lähtevät oikealle henkilölle, oikeaan aikaan.
Kohti markkinoinnin tehokkuutta
Kulttuurierot markkinoinnin ja IT:n välillä voivat olla hyvinkin suuret. Molempien tavoitteena on toki yrityksen yhteinen hyöty, mutta erilaiset toimintatavat ja eriävä sanasto lyövät kapuloita yhteistyön rattaisiin ja voivat helposti syödä markkinoinnin tehokkuutta.
Kehittäjien tavoite on tuottaa mahdollisimman laadukkaita sovellusratkaisuja, uusia toiminnallisuuksia sekä tarkkaa dataa, kun markkinoinnin tehtävä on maksimoida tietoisuus näistä hienoista ratkaisuista sekä saada mahdollisimman tehokas ja suuri hyöty irti olemassa olevasta teknologiasta. Nämä eri reitit kulkevat kohti samaa maalia, mutta vaativat tiukan ja toimivan yhteistyön ja ketterät menetelmät, jotta kummatkin osapuolet ymmärtävät toistensa yksittäiset tavoitteet.
Tiedon pitää myös kulkea molempiin suuntiin. Markkinointi on usein käyttäjäpalautteen etulinjassa, ja ensimmäiset bugit tulevat nykyään esille sosiaalisessa mediassa tyytymättömien asiakkaiden kautta. Kynnys valittaa esimerkiksi Twitterissä on pienempi kuin asiakaspalveluun soittaminen, jolloin tieto usein löytää tiensä markkinointiin nopeammin. Tämä data ja sen välittäminen kehittäjille on äärimmäisen tärkeää. Samalla kehittäjät voivat antaa markkinoinnille paremmat eväät tilanteen selvittämiseen tiedottamalla korjaustoimista selkeästi.
Kommunikaatio ja data keskiössä
Teknologian ja datan tärkeys markkinoinnissa tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa. Kilpailuedun kasvattaminen ja turvaaminen vaatii sen, että hyvä kommunikointi ja oikea osaaminen kohtaavat kehityksen ja markkinoinnin kesken.
No, miten kommunikointia ja kehitystä voi helpoin keinoin aloittaa tehostamaan?
1. Markkinointi mukana kehityksen sprinteissä
2. Selvennetään markkinoinnin ja kehityksen tavoitteet molemminpuolisesti
3. Avataan käytössä olevat DevOps-työkalut markkinoinnille
4. Sovitaan yhteiset prosessit siitä, kuinka esim. A/B -testit viedään tuotantoon
5. Tarkastetaan kommunikaation onnistumiset ja epäonnistumiset säännöllisesti.
Lopuksi on tärkeä huomioida, että ulkoinen näkemys oman toiminnan tehokkuuteen on hyvä apuväline niin osaamisen kuin kehityksen kannalta riippumatta tuleeko tämä näkemys yrityksen toisesta osastosta tai ulkoiselta toimijalta.
Kirjoittaja Jonathan Sistonen on Circles Consulting Oy:n myyntijohtaja sekä IAB Finlandin MarTech-työryhmän jäsen. Circlesillä hän auttaa yrityksiä suorittamaan vaativat ohjelmistokehityksen haasteet sekä datan ja analytiikan hyödyntämisen, taitavien konsulttien avulla.
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää