
Markkinoijan seitsemän syntiä
Toimintaympäristön digitalisoituminen haastaa markkinoinnin tekijät joka päivä. Vaikka markkinoijalla olisi käytössään markkinoinnin unelmatiimi, se ei vielä takaa menestystä. Tässä on seitsemän syntiä, joihin me markkinoijat helposti haksahdamme ja jotka pahimmillaan estävät meitä ja organisaatiotamme menestymästä.
1. Ylpeys (turhamaisuus)
”Olemme olleet olemassa sata vuotta ja olemme voittaneet takavuosina lukuisia palkintoja erinomaisesta mainonnasta.”
Niin, maailma muuttuu, digitalisaatio muuttaa väistämättä jokaisen toimialan. Onko yrityksestäsi tullut dinosaurus, joka muistelee menneitä loiston aikoja ja suojautuu vahvan brändin taakse? Brändiarvo ei suojele pitkään, jos liiketoimintamalli ja tuote on auttamattomasti vanhentunut. Missä bisneksessä esimerkiksi konkurssiin ajautunut videovuokraamoyritys Blockbusters oli? Kivijalkavuokraamobisneksessä vai elokuvien jakelussa? Markkinoijalla on erinomainen asema haistella maailman tuulia ja parhaimmillaan mahdollisuus vaikuttaa omaan liiketoimintaan syvällisellä tasolla, jos tunnistetaan mahdollisuudet.
2. Kateus
”Meillä ei ole käytössä kilpailijan kaltaisia resursseja mainosbudjetissamme, joten teemme pienesti. Kyllä niillä markkinajohtajilla on vaan niin helppoa kun on rahaa mitä syytää kumppaneille ja mediatilaan.”
Kateus muiden resursseja kohtaan pahimmillaan hyydyttää oman toiminnan pikkunäpertelyksi. Mutta hyvät ideat ovat ilmaisia. Pienellä, mutta hyvin käytetyllä budjetilla ja heittäytyvillä persoonilla tulosten tekeminen digitaalisessa toimintaympäristössä ei suinkaan ole mahdotonta. Suomessa esimerkiksi Varusteleka ja Jounin kauppa ovat onnistuneet rakentamaan itselleen perinteisestä budjettilähtökohdasta katsottuna huomattavasti odotettua suuremman brändin verkossa.
3. Viha
Muutosta on helppo vihata. Se tuottaa epävarmuutta ja pelkoa, olemme matkalla kohti jotain hallitsematonta tuntematonta. Teknologisen kehityksen vauhti kiihtyy; internet jo itsessään löi itsensä läpi koko kansan palveluksi huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi televisio. Toki markkinoijan maailma myös monimutkaistuu, kun uusia kanavia syntyy eivätkä vanhat silti välttämättä katoa, vaan markkinointimix monipuolistuu. Muutos haastaa pysymään kehityksen vauhdissa niin omassa osaamisessa kuin organisaation kilpailukyvyssä. Murrostilanteessa syntyy myös uusia menestystarinoita, kuten IBM ja Red Bull.
4. Laiskuus
Markkinoijan maailma monimutkaistuu, ja paletissa pyörivät niin uudet kanavat kuin uudenlaiset toimintatavat, esimerkiksi dynaaminen medianosto. Tuloksia tavoitteleva markkinoija ei voi jäädä odottelemaan, vaan mahdollisuuksien kimppuun on käytävä heti. Sisältömarkkinoinnin tekijällä on oltava päätöksentekokykyä ja halua toimia: miten reagoimme päivän puheenaiheisiin nyt heti? Tai mitkä teknologiset kehitysaskeleet ovat kriittisiä visuaalisesti niin viekoittelevalla verkkosivullamme, jotta varmistamme tehokkaan liidinkeruun?
5. Ahneus
Pysähdy hetkeksi ja katso omaa tekemistäsi etäisyyttä ottaen. Mihin omia resursseja kannattaa todella kohdistaa, mistä kohderyhmät saadaan oikeasti kiinni? Käytämmekö tv-mainontaa edelleen koska aina on tehty niin? Ja toisaalta, lataammeko YouTubeen vain TV-mainoksemme vai voisiko TV-mainoksen tarina jatkaa elämäänsä verkossa monien videoiden ja muiden sisältöjen kutomana kokonaisuutena? Kun mahdollisuuksia tuntuu olevan lukuisasti, tiukka priorisointi on tarpeen. Älä ahnehdi liikaa kanavia vaan keskity niihin, joilla saat parhaat tulokset.
6. Ylensyönti
Toisaalta innokas markkinoija voi myös yrittää liikaa ja päätyä rakentamaan liian monimutkaisia malleja esimerkiksi markkinoinnin automaatioon. Yhtäkkiä kehitystyön lopputuloksena saattaakin olla signaali- ja sisältöhirviö, jota on hankala muokata tai todella mitata oikein. Markkinoijan perussääntö kiss (keep it simple, stupid) pätee myös digitalisaation aikakaudella. Nosta ketteryys ja nopeus valtavien järjestelmämuutosten ja mullistusten keskiöön. Ajattele isosti, mutta etene pienin askelin ja kokeiluin kohti maalia. Epäonnistu nopeasti ja päästä irti projekteista, jotka eivät tuota toivottua tulosta.
7. Himo
Markkinoijan synti ei ole himo, vaan intohimon puute. Hyvää markkinointia on vaikea tehdä, jos sitä yrittää vain suorittaa. Intohimoon liittyy myös jatkuva oppiminen ja halua kehittyä eteenpäin, ratkoa ongelmia ja luoda uutta. Kaikille meille tulee ajanjaksoja, jolloin on turvallista kääriytyä rutiinien ja osaamisen tuoman huovan ihanaan lämpöön. Mutta, jos intohimoa oman tekemisen kehittämiseen ei pidemmällä aikavälillä löydy, on ehkä aika miettiä uusia haasteita.
Tunnistatko ja tunnustatko oman syntisi tältä listalta?
Kerttu Takala vetää Dingle Academya. Hän on markkinointiviestinnän strategi ja kouluttaja, jonka erikoisalaa on digitaalinen sisältömarkkinointi. Seuraa Kerttua Twitterissä tai ota yhteyttä Linkedinissä.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää