
Mainonnan tulee olla jatkuvaa ollakseen tehokasta
Kuvittele, että olet vieraassa kaupungissa menossa johonkin sinua kiinnostavaan paikkaan: museoon, ravintolaan tai erikoisliikkeeseen. Tiedät suurin piirtein missä tuo paikka on, mutta et osaa perille asti itse. Pam! Vierellesi ilmestyy opas, joka neuvoo sinut perille: ”Seuraavasta oikealle, sitten vasemmalle.”.
Määränpää lähestyy ja olet innoissasi. Tsup! Oppaasi katoaa. Et tiedä minne kääntyä seuraavaksi. Teit matkaa jo jonkun verran, mutta nyt et enää tiedä mitä tehdä. Mutta kappas - näetkin toisen ravintolan, museon tai erikoisliikkeen, joka liippaa läheltä alkuperäistä mielenkiinnon kohdettasi. Samapa tuo, menet
sitten sinne!
Yrityksesi asiakas on matkailija ja mainonnan eri kanavat – digistä printtiin – ovat vieras kaupunki. Matkailijaa kiinnostava paikka on yrityksesi jokin tavoite matkailijalta eli konversio: ostos verkkokaupassa, ajan varaaminen, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai käynti kivijalassa. Mainontasi eri kanavissa on
matkailijan opas. Jos mainontasi loppuu kampanjoidesi tai tapahtumiesi välillä, matkailijat hämmentyvät ja ovat vapaata riistaa kilpailijoillesi. Pahimmillaan olet lämmitellyt matkailijaa ja herättänyt hänessä tarpeen tuotettasi tai palveluasi kohtaan, mutta mainonnan keskeydyttyä kilpailija poimii kypsän matkailijan
kyytiinsä.
Mainonnan kaari voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: lämmittely, konversio ja varmistelu. Lämmittelyvaiheessa etsimme tuotteestamme tai palvelustamme kiinnostuneet kohderyhmät ja mainostamme heille yritystämme ylätason viesteillä: olemme paikallinen, olemme turvallinen, olet meille tärkeä. Lisäksi yritämme herättää tarvetta myös kylmissä kohderyhmissä. Jonkin ajan lämmiteltyämme kohderyhmiä iskemme heihin kiinni taktisella ajanjaksolla: tarjous vain tämän viikon, rajattu erä, paikkoja rajatusti, toimi viimeistään tähän mennessä. Luomme paineen toimia. Saamme pienen osan kohteistamme konvertoitumaan. Hienoa! Mitä teemme lopuille? Emme lopeta mainontaa, emme luovuta kohteitamme kilpailijoillemme. Jatkamme mainontaa, jotta saamme myös heistä konversioita taktisen ajan jälkeenkin. Sitten aloitamme kaaren jälleen alusta: lämmitellään, konvertoidaan ja varmistellaan. Tämä kaari saattaa olla ajallisesti mitä vain viikkojen tai kuukausien väliltä.
Jatkuvan mainonnan ei ole pakko olla sen kalliimpaa kuin silloin tällöin tehtävän kampanjoinnin: rahan ja ajan jaottelu pitää miettiä uudestaan, valita kohderyhmään sopivat kanavat ja uskoa pitkäjänteiseen tekemiseen. Ovipumppu ei välttämättä laula vielä ensimmäisellä mainonnan kaaren läpikäynnillä. Pitkäjänteisellä tekemisellä tuloksia tulee.
Digitaaliset mainonnan muodot ovat lähellä sydäntäni, koska ne skaalautuvat hyvin: pieni start-up voi tehdä omalla, pienemmällä budjetillaan aika lailla samat asiat kuin suuret monikansalliset yhtiöt. Molempien pitää olla digikanavissa rohkeita ja varautua myös huteihin, oppia niistä ja mennä heti eteenpäin. Olen saanut kokea digimainontaa tehdessä niin epäonnistumisia kuin mahtavia voittoja. Onnistuneen mainonnan luoma tunne on mahtava, ja parasta siinä on se, että kuka vain voi ruveta sitä tavoittelemaan. Tervetuloa mukaan!
Kirjoittaja Mika Benson toimii digituotepäällikkönä Mediatalo Keskisuomalaisen Etelä-Suomen Mediassa.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää