
Mainonnan tulee olla jatkuvaa ollakseen tehokasta
Kuvittele, että olet vieraassa kaupungissa menossa johonkin sinua kiinnostavaan paikkaan: museoon, ravintolaan tai erikoisliikkeeseen. Tiedät suurin piirtein missä tuo paikka on, mutta et osaa perille asti itse. Pam! Vierellesi ilmestyy opas, joka neuvoo sinut perille: ”Seuraavasta oikealle, sitten vasemmalle.”.
Määränpää lähestyy ja olet innoissasi. Tsup! Oppaasi katoaa. Et tiedä minne kääntyä seuraavaksi. Teit matkaa jo jonkun verran, mutta nyt et enää tiedä mitä tehdä. Mutta kappas - näetkin toisen ravintolan, museon tai erikoisliikkeen, joka liippaa läheltä alkuperäistä mielenkiinnon kohdettasi. Samapa tuo, menet
sitten sinne!
Yrityksesi asiakas on matkailija ja mainonnan eri kanavat – digistä printtiin – ovat vieras kaupunki. Matkailijaa kiinnostava paikka on yrityksesi jokin tavoite matkailijalta eli konversio: ostos verkkokaupassa, ajan varaaminen, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai käynti kivijalassa. Mainontasi eri kanavissa on
matkailijan opas. Jos mainontasi loppuu kampanjoidesi tai tapahtumiesi välillä, matkailijat hämmentyvät ja ovat vapaata riistaa kilpailijoillesi. Pahimmillaan olet lämmitellyt matkailijaa ja herättänyt hänessä tarpeen tuotettasi tai palveluasi kohtaan, mutta mainonnan keskeydyttyä kilpailija poimii kypsän matkailijan
kyytiinsä.
Mainonnan kaari voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: lämmittely, konversio ja varmistelu. Lämmittelyvaiheessa etsimme tuotteestamme tai palvelustamme kiinnostuneet kohderyhmät ja mainostamme heille yritystämme ylätason viesteillä: olemme paikallinen, olemme turvallinen, olet meille tärkeä. Lisäksi yritämme herättää tarvetta myös kylmissä kohderyhmissä. Jonkin ajan lämmiteltyämme kohderyhmiä iskemme heihin kiinni taktisella ajanjaksolla: tarjous vain tämän viikon, rajattu erä, paikkoja rajatusti, toimi viimeistään tähän mennessä. Luomme paineen toimia. Saamme pienen osan kohteistamme konvertoitumaan. Hienoa! Mitä teemme lopuille? Emme lopeta mainontaa, emme luovuta kohteitamme kilpailijoillemme. Jatkamme mainontaa, jotta saamme myös heistä konversioita taktisen ajan jälkeenkin. Sitten aloitamme kaaren jälleen alusta: lämmitellään, konvertoidaan ja varmistellaan. Tämä kaari saattaa olla ajallisesti mitä vain viikkojen tai kuukausien väliltä.
Jatkuvan mainonnan ei ole pakko olla sen kalliimpaa kuin silloin tällöin tehtävän kampanjoinnin: rahan ja ajan jaottelu pitää miettiä uudestaan, valita kohderyhmään sopivat kanavat ja uskoa pitkäjänteiseen tekemiseen. Ovipumppu ei välttämättä laula vielä ensimmäisellä mainonnan kaaren läpikäynnillä. Pitkäjänteisellä tekemisellä tuloksia tulee.
Digitaaliset mainonnan muodot ovat lähellä sydäntäni, koska ne skaalautuvat hyvin: pieni start-up voi tehdä omalla, pienemmällä budjetillaan aika lailla samat asiat kuin suuret monikansalliset yhtiöt. Molempien pitää olla digikanavissa rohkeita ja varautua myös huteihin, oppia niistä ja mennä heti eteenpäin. Olen saanut kokea digimainontaa tehdessä niin epäonnistumisia kuin mahtavia voittoja. Onnistuneen mainonnan luoma tunne on mahtava, ja parasta siinä on se, että kuka vain voi ruveta sitä tavoittelemaan. Tervetuloa mukaan!
Kirjoittaja Mika Benson toimii digituotepäällikkönä Mediatalo Keskisuomalaisen Etelä-Suomen Mediassa.
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää